Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
hiwmob
NY MEDLEM

Kan ej betala krediterad kundfaktura

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2021-02-15 08:08 )

Jag har precis fått tillbaka 157,8 kr av ett företag inom EU då de tidigare fakturerade mig även momsen på 157,8 som jag nu fått tillbaka. Jag  blev instruerad att denna insättnign kan bokföras genom att skapa en faktura -> klicka på Kreditfaktura  (länk till den tråden). Sedan så matchar man inbetalninen med den fakturan. När jag gör så så får jag ett felmeddelande (se bifogad bild) Hur löser jag detta? Eller är dett ett fel i systemet? Vad gör jag då i så fall?  Självklart har jag stängt av programmet/webbläsaren 10 gånger. 

Problem Krediterad faktura.jpg

3 SVAR 3
LW -60
UTFORSKARE

Svar: Kan ej betala krediterad kundfaktura (Bugg i systemet ?)

Hejsan!

Vad jag förstår ligger det till såhär:

Du har fått en faktura ink moms och betalat den. Sedan har de betalat tillbaka momsen. Tanken är att en rättelse skall ta ut den felaktiga bokningen som ursprungligen skapades. Skapas ett fel där felet ligger på konto 4000, bokar du rättelsen så att det hela justeras på konto 4000. Så måste man tänka.

Du behöver inte göra en kreditnota. Skapa ett vanligt verifikat med en insättning från banken, 1930 i debet. I kredit använder du det konto du bokade upp när du lade in fakturan i reskontran. Är det så att du kostnadsförde fakturan först vi utbetalningen (kontantmetoden), kikar du på det verifikat du skapade vid utbetalningen och bokar det konto du använde där.

Lycka till!

Mvh Lena

My Janhall
MODERATOR

Re: Kan ej betala krediterad kundfaktura

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2021-02-15 08:26 )

Hejsan! 

Jag vill ändå flika in här. Det finns flera sätt att hantera detta på och Lena har visat en lösning ovan, tack för det! 🙂 
Den lösning jag gav dig i din tråd du länkat till är en lösning som kopplade bankhändelserna till en leverantör/faktura och gör det lätt att spåra betalningarna samt att du slipper kontera bokföringen manuellt, programmet hjälper till en bra bit på vägen genom att du skapar leverantörsfakturor. Med det sagt så är ingen av lösningarna är felaktig rent bokföringsmässigt utan ger precis samma resultat och det svarar därmed inte på varför du får ett felmeddelande.

Detta felmeddelande kan uppstå av flera anledningar och det blir svårt att felsöka för mig här i forumet, kvarstår problemet så är du varmt välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon så ska vi kika på det tillsammans i ditt program. 

Ha en fin dag! 
/My  

LW -60
UTFORSKARE

Re: Kan ej betala krediterad kundfaktura

Jag gillar inte att munhuggas på något sätt, men att:

• Skapa en kreditnota
  • Matcha en betalning

... det är två moment

Att göra ett verifikat som jag skriver, är ett moment. Men min metod slipper man således 50% av jobbet.

😁

//L