Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

fregul
MEDLEM

Kontokoppling momskoder för inköp inom och utanför EU

Hej!
Jag trodde jag hade förstått allt jag behöver förstå angående bokföring av inköp från utlandet, men när jag nu gör avstämningar ser det ut som momskoderna inte riktigt stämmer. Bland annat har jag verifikationer från utlandsinköp där momskod 50 förekommer på två rader (konto 5402 och 4545).

Jag har lusläst i hjälpavsnitten i eEkonomi, men upplever att informationen delvis är inkonsekvent. Jag skulle därför vilja reda ut detta en gång för alla, för att se om jag fattat och få veta hur jag bäst rättar det som är fel.

 

För enkelhetens skull, antag inköp av varor (förbrukningsinventarier 5400-konton) med 25% moms, aktiebolag, kontantmetoden, har rätt att lyfta momsen. Köpen direktbetalas med kontokort (dvs. belastar konto 1930). Antag varan kostar 100 kr (vi struntar i valutadifferenser). 

 

Vid inköp från Sverige hade jag bokfört såhär:
1930K 125 kr 
5400D 100 kr 

2641D 25 kr  (momskod 48)

 

Vid inköp från annat EU-land såsom jag tänkte:

1930K 100 kr 

5401D 100 kr (momskod 20)

2614K 25 kr (momskod 30)
2645D 25 kr (momskod 48)

Enligt hjälpen i Visma eEkonomi avsnitt "Bokföringskonton för omvänd skattskyldighet, inom EU" skall jag alltså använda konto 4056 (Inköp varor 25% EG) kopplat till momskod 20. Inget motkonto anges i det avsnittet. Men det lär jag väl behöva om jag samtidigt vill bokföra varan som inventarie? Och om jag då använder konto 5401 som också är kopplat till momskod 20 får jag ju två poster på momskod 20, vilket jag antar blir galet i momsredovisningen. 

 

Vid inköp från annat EU-land om jag följer instruktionerna i hjälpen:

1930K 100 kr 

4056D 100 kr (momskod 20)

2614K 25 kr (momskod 30)
2645D 25 kr (momskod 48)


Är det nödvändigt att använda konto 4056? Ska jag i så fall ta bort momskopplingen från konto 5401 som det ser ut idag? Och vilket blir motkonto till 4056? (4549 används väl bara som motkonto vid import och inte handel inom EU.)

Motsvarande problem uppstår vid bokföring av inköp från land utanför EU. Jag hade tänkt såhär:


Vid inköp från land utanför EU:

1930K 100 kr 

5402D 100 kr (momskod 50)

2615K 25 kr (momskod 60)
2645D 25 kr (momskod 48)
4545D 100 kr (momskod 50)
4549K 100 kr 

Problemet här är att jag får två rader på momskod 50. I Visma eEkomoni-hjälpen anges dessutom 2641 som konto för ingående momsen, men här borde det väl vara 2645? (2641 Sverige, 2645 utland).

Jag vore jättetacksam om någon kan titta på detta och förklara hur jag bäst gör så det blir rätt en gång för alla. Jag tycker inte det är så svårt egentligen och fattar grejen med moms in/ut, motkonton etc, men jag får inte ihop det med varför momskoderna dyker upp flera gånger.  Det är ju inte bara bokföringen som ska bli korrekt, utan även momsredovisningen 🙂

Många hälsningar,
Fredrika



 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Man brukar normalt sätt använda specifika 4XXX konton för inköp inom och utanför EU för att kunna separera dessa på ett enkelt sätt från de svenska inköpen och kunna hålla bättre koll. Det går dock bra att göra specifika konton om du skulle vilja, tex 5401 som du har gjort, som har samma inställningar som motsvarande 4XXX konto. Inget motkonto används vid inköp inom EU utan detta görs enbart vid inköp utanför EU eftersom man hanterar sådana köp av varor i två steg. Det kommer mycket riktigt bli fel om du använder två konton som har momskod 20 kopplat till sig, så antingen så får du fortsätta göra som du gjort tidigare och skippa att använda 4XXX kontona eller så får du göra som följande:

 

1930K 100 kr 

4056D 100 kr (momskod 20)

2614K 25 kr (momskod 30)
2645D 25 kr (momskod 48)

 

Sedan en manuell verifikation :

 

4056K 100 kr (ingen momskod)

5401D 100 kr (ingen momskod)

 

Normalt sätt brukar man oftast inte bokföra inköp inom och utanför EU mot specifika konton så som tex 5401 utan alltså använda 4XXX kontona för att samla alla inköp utanför Sverige på ett smidigt sätt samt att momskoderna blir korrekta. Om man väljer att inte använda 4XXX konton så är det viktigt att istället skapa specifika andra konton som du bara använder för inköp inom och utanför EU så du inte blandar in dem med vanliga inköp. Detta både för att du skall kunna ha koll samt att du får korrekta momskoder. Så att du har skapat 5401 och 5402 går utmärkt, så länge du håller koll på att ha rätt momskoder. Ditt exempel för inköp inom EU med 5401 ser helt korrekt ut, däremot så bör du vid inköp utanför EU hantera det som följande:

 

Vid köpet:

 

1930K 100 kr

5402D 100 kr (ingen momskod)

 

När tullfakturan kommer:

 

4545D 100 kr (momskod 50)
4549K 100 kr (ingen momskod)

2615K 25 kr (momskod 60)
2645D 25 kr (momskod 48)

 

Detta är för att du inte kan beräkna någon fiktiv moms på inköpet utanför EU förrän du får det statistiska tullvärdet, vilket du i princip aldrig kan veta vid inköpet. Detta betyder att konto 5402 inte bör ha någon momskod kopplat till sig. Så för att summera angående användning av momskoder för kostnadskontona samt att använda egna konton, så är det alltså helt okej att skapa egna konton men det är då viktigt att inte dubbelbokföra kostnaden eller att använda momskoden dubbelt. Om du vid inköp inom EU vill använda 5401 så använder du inte konto 4056. Om du vill använda 5402 vid inköp varor utanför EU så skall det kontot inte ha någon momskod, utan du bokför inköpet i två steg. Vid inköpet mot 5402 utan momskod, och vid bokföring av importmoms mot 4545 och 4549, och det är då konto 4545 som skall ha momskod på sig.


Angående din sista kommentar kring 2641 så förstår jag tyvärr inte riktigt när du menar att eEkonomi föreslår det kontot? De 4XXX konton du angett skall ha kopplingar till 2615/245 vid användning av momskod 50 och 2614/2645 vid användning av momskod 20. Om du får andra förslag vid användningen av dessa momskoder så rekommenderar jag dig att kontakta supporten för att kontrollera att dina kontoinställningar ser korrekta ut. 

 

Ha det fint!

Josefine

 

fregul
MEDLEM

Hej Josefine, wow, stort tack för att du tog dig tid för ett så utförligt och bra svar! Jättebra förklarat, då är jag med igen. Jag har inga problem med att "förenkla" bokföringen genom att bara köra 4XXX-kontona och inte använda dessa 5401/5402, jag trodde av någon anledning man måste ha med båda.

Angående min kommentar om 2641 som föreslaget konto så kommer det från bokföringshjälpen inne i Visma eEkonomi Smart, avsnittet där det förklaras hur man bokför moms vid import. Jag klistrar in en skärmavbild här nere - misstänker att det kan vara tryckfelsnisse och att det bode vara 2645? Eller är det för att tullen är i Sverige?
 
Ha det fint,
Fredrika

Skärmavbild 2023-04-21 kl. 10.50.10.png

Hej igen!

 

Ingen fara alls, så lite så. Det är lite snårigt när det gäller just inköp inom och utanför EU så jag kan förstå att det känns jobbigt i början. 🙂

 

Ah då förstår jag lite mer vad du menar. Ja det verkar som att tryckfels-nisse varit i farten, det skall inte vara konto 2641 där nej utan 2645. Jag tar det vidare till de som ansvarar för detta så vi kan korrigera det så snabbt som möjligt, tack för att du uppmärksammade oss!


Ha det fint.

Josefine