Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Köp av vara från annat EU-land med tillbakabetald moms?

Hej,
Jag beställda en vara via Ebay (betalades med kontokort via Paypal) från ett företag i England.
Vi beställningen fick jag skriva i mitt VATID för att de inte skulle lägga på moms.
Köpet gick igenom men när jag får bekräftelsen så har de ändå lagt på moms, jag påpekar detta och de skickar tillbaka pengarna för momsen till mig.

Frågan blir då, hur bokför jag detta i eBokföring?

Mvh
Magnus
5 SVAR 5
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Jag föreslår att du bokför den pålagda mmsen mot samma kostnadskonto som du bokför den övriga kostnaden för den köpta varan, t ex 4000 När de sedan skickar tillbaka pengarna som felaktigt debiterades krediterar du samma konto.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Såhär tyckte min revisor att jag skulle göra.



12241,67 är beloppet som dragits från mitt konto vid köp (som då var inklusive tysk moms (19%)).
10317,91 är beloppet som skulle ha dragits. Jag har fått 1923,76 insatt tillbaka på mitt konto för den tyska momsen.

Hur tycker ni jag ska bokföra den insättningen?

Mvh
Magnus
Per Nyquist
ANSTÄLLD

I så fall får du förutom korrigera 4056 även minska den beräknade momsen. Så här borde det bli när återbetalning sker:
1930 D 1923,76
4056 K 1923,76
2645 K 480,94
2615 D 480,94

Sen tror jag att du gjort fel på momskonteringen i ditt exempel ovan. Boka i debet på 2645 och kredit på 2615. Därefter kan du korrigera enligt mitt förslag.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Per,
Tack för att du svarar på mina frågor.
Bilden visar ju min rättelse till C19, där jag bokfört samma (översta fyra) rader fast vänt på kredit och Debit.
Då är C19 mao "nollad" dvs korrigerad som om den inte gjorts.
Är det sen fel av mig att räkna på rätt summa (exklusive moms) dvs 10317,91 på 5401?

Sen gör jag bara en notis på insättningen av de 1923,76 att de tillhör den verifikationen?
För jag kan ju inte bokföra de pengarna på något konto för de är ju redan avräknade.

Mvh
Magnus

Jag har lite svårt att få ihop en överblicksbild, men så länge du efter korrigering och återbetalning har bokfört 10317 på konto 5401 och beräknat moms på denna summa så bör det bli rätt.