Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Köpt en tjänst från fiverr ,hur skall jag bokföra detta?

Hej 

Jag har startat ett aktiebolag nyligen och använder mig utav visma e ekonomi. 
Innan bolaget var helt klart och jag fick tillgång till företagskontot så köpte jag lite tjänster från fiverr för mitt företag men jag betalade med mitt privata bankkort.

När jag kollar på kvittona som jag har fått från fiverr så finns det ingen moms på dessa. 

Tjänsterna jag har köpt är hemsida / Produktbilder / Annonsbilder
Betalar jag moms på dessa tjänster som jag har köpt ? 

Isåfall vilka konton ska jag bokföra dessa på ?  Jag vill helst bokföra dessa som skulder i bolaget som jag vid senare tillfälle kan ta ut när bolaget är igång och får in inkomst. 

Jag föröskte så gott jag kan och kom fram till dessa konton 
Konto 2893 kredit 366,10
Konto 45,31 debit 366,10   momskod 22

2645 (Momskod 48) debet 91,52

2614 momskod 30 kredit 91,52

 

Har jag gjort rätt ? 
Förlåt om detta kan vara en rörig fråga , är helt ny inom detta och vill som sagt kunna bokföra dessa kvitton rätt så att jag framöver enbart använder företagskortet för enkelhetens skull. 



Sen yttligare en fråga så har jag fått en av mina kvitton i USD , hur bokför jag detta ? 


 

 

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Din kontering/bokföring är helt korrekt. Din fordran som uppstår på konto 2893 kan du låta vara tills du känner att det finns nog med pengar i företaget för att du ska kunna ta ut dem.

 

Ta reda på en lämplig valuta-kurs för kvitto-datumet och räkna om till SEK. Sen kan du bokföra i vanlig ordning.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej 

Gud vad snällt och snabbt svar , så det är rätt att jag bokför momsen på kvitton från fiverr på det sättet ? 

För fiverr har ingen moms på deras kvitton så kollade upp vad tjänster har för moms utanför EU och det var 25%. Stämmer allt so far? Är så himla rädd att råka göra fel. 

Sen när jag tar ut pengarna från bolaget då ska jag koppla ihop uttaget mot den händelsen ? 


Fråga nr 2: Ska jag bokföra kvittot som var på USD på samma sätt som jag gjorde ovan med resterande kvitton från Fiverr?

Hej 

Gud vad snällt och snabbt svar , så det är rätt att jag bokför momsen på kvitton från fiverr på det sättet ? 

För fiverr har ingen moms på deras kvitton så kollade upp vad tjänster har för moms utanför EU och det var 25%. Stämmer allt so far? Är så himla rädd att råka göra fel. 

Sen när jag tar ut pengarna från bolaget då ska jag koppla ihop uttaget mot den händelsen ? 


Fråga nr 2: Ska jag bokföra kvittot som var på USD på samma sätt som jag gjorde ovan med resterande kvitton från Fiverr?

Hej!

 

Nej, du behöver inte koppla uttaget från konto 2893 till någon speciell händelse.

 

Fråga nr 2: Ja, det bokförs på samma sätt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej , jag har en tilläggsfråga från första inlägget 

2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 % - Vad menas med detta ? För jag köpte som sagt tjänsten (hemsida . bilder m.m ) från fiverr som är ett företag utanför EU ,  ska jag både skatta och momsa på detta ? 
(avser första inlägget i denna tråd  )
Tack på förhand