Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anordvall
MEDLEM

Korrigera momsredovisning - moms på tjänster utanför Sverige

Jag måste korrigera samtliga mina momsredovisningar för 2023 (kvartal) då jag tagit ut moms på försäljning av tjänst som skett utanför Sverige (geografiskt). 

Funderingar: 
Måste jag korrigera och göra nya fakturor/verifikationer i bokföringen, eller kan jag bara rätta deklarationenerna till skatteverket?  
Känns som ett stort jobb, eller förhoppningsvis inte? Det är tal om kanske 10 fakturor som representerar tjänst omsatt utanför Sverige (men till privatpersoner). 

Tacksam för vägledning!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då boköringen måste spegla det du redovisar i moms så behöver du kreditera de gamla fakturorna och göra nya korrekta. Detta för att du skall ha korrekta underlag till din bokföring. 

sedan behöver även verifikationerna korrigeras i bokföringen så även bokföringen blir korrekt. Då detta påverkar resultatet i ditt företag så bör även bokslut/deklarationen behöva göras om om skatteverket inte sagt att detta skall korrigeras nu i 2024 vill säga. 

Bokföringslagen som styr detta att du dels måste ha korrekta underlag samt att bokföringen måste vara korrekt. 

/Joachim