Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KE____1
MEDLEM

Korrigera omföring av ingående balanser på kapitalkonton

Under årsavstämningen av räkenskapsåret 2018 tolkade jag punkten "Är resultatet för föregående år och saldot på kapitalkontona omfört till kontot för eget kapital?" som att det handlade om just 2018.

Det stod... "Gör så här: Skapa en ny manuell verifikation och använd bokföringsförslaget Omföring av ingående balanser på kapitalkonton. För över saldona från konto 2012, 2013, 2018 och 2019 till kontot för Eget kapital." ...och då gjorde jag så. Efter det gick jag igenom resten av punkterna i årsavstämningen samt deklarerade efter alla konstens regler. Allt är nu inlämnat och klart.

Någon timme efteråt insåg jag att det var 2017 (alltså FÖREGÅENDE  år) det handlade om, inte 2018. Verifikationen lade jag på 2018-12-31 naturligtvis. Så hur gör jag nu?! Kan jag backa detta på något sätt eller spelar det ingen roll? Rättar jag istället till det vid nästa årsavstämning, för 2019 alltså?

4 SVAR 4
LW -60
UTFORSKARE

Jag skulle makulera verifikationen om det går, eller spegelvända den på samma datum som du först använde. Det går inte att hoppas på att man får till det i slutänden annars. Man ska göra det lätt för sig, annars hamnar man i en nedåtgående spiral.

Med vänlig hälsning Lena

Det finns ingen knapp för makulera. Spegelvända kan jag säker göra. Men frågan är om jag behöver?! Påverkar detta jag gjort 2018 års bokslut och deklaration eller inte?!

Ok, nu korrigerade jag verifikationen och hoppas att allt blev riktigt. Hur gör jag då med "Bokföring av årets resultat", behöver jag göra om den med? Och behöver jag göra om deklarationen också?

Nu har du korrigerat felet. Bra!
För 2018 får du nu ta ut en balans- och resultatrapport och se om det ser OK ut efter ändringen. Beroende på om det är OK eller inte så bokar du upp 2018 år resultat, om du inte gjort det redan. När resultatet är bokat och klart, dubbelkollar du så att allt stämmer med deklarationen, annars måste du ändra den (deklarationen). Det ska ju stämma överens...