Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kostnader för "anställd personal" på NE-bilaga för enskild firma.

Hej,

Jag går just nu igenom mina deklarationsuppgifter för första gången efter att jag startade min enskilda firma 2024.

Under året gick jag en utbildning som jag behövde ha för att jobba åt en kund och jag betalade själv för den, denna kostnad bokförde jag på konto 7610 - Utbildning. Jag ser nu däremot att den summan har hamnat separat på NE-bilagan under kostnader för anställd personal. Man får ju inte ha anställda i en enskild firma och jag undrar då om det kan bli problem med skatteverket om jag skickar in bilagan som den är? Och om jag behöver ändra den, vilket konto ska jag lägga kostnaden på för att det ska bli rätt?

Sen undrar jag även angående skulder på NE-bilagan. Det står att jag har skatteskulder, vilket är momspengar som jag ännu inte betalat in. Bör jag deklarera momsen innan jag skickar in mitt bokslut eller spelar det ingen roll?

Tack i förväg!

//Anton

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Utbildningar bör inte bokföras på konto  7610 om du inte har anställda utan utbildningen bokförs i kontoklass 69 istället. Förslagsvis bokför du om kosntaden för utbilningen från 7610 till konto 6991.

7610 Kredit
6991 Debet

Du skall ha en skatteskuld för momsen i deklarationen. Skatterna släpar alltid efter och det är inte möjligt att betala den innan året faktiskt är slut.

/Joachim

Tack så mycket Joachim!