Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Juoksengi
MEDLEM

Kursförlust vid inbetalning av kundfaktura i Euro

Jag har  klistrat in kontoutdrag på inbetalning från kund i Finland. Fakturan är på 17000 och kunden har betalat in 1651,25 Euro till en kurs på 10,1734 = 16798,83 SEK. Detta ger en kursförlust på -201,17.

Hur ska jag matcha/bokföra detta i eEkonomi utan att behöva få flera verifikationer?

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

I matchningen i Bankhändelser anger att du fått in hela beloppet 17000 i betalning och får då en differens kvar. Den bokar du som Övrigt uttag/egen kontering och bokför på 7960 Kursförluster. 

Tack för svaret.

Nu är problemet avgiften på 1,50 som inte går att bokföra samtidigt.

Där gör bankerna olika, har din bank dragit av avgiften direkt eller som en egen post på kontoutdraget? Om det är en egen post ska den bokföras separat då det är en egen affärshändelse. Om det är direktavdraget blir det knepigare, men jag misstänker att du ändå gör som ovan men delar upp diffen i avgift och kursförlust - det belopp du faktiskt fått in på banken är ju det som ska in på 1930 och hela fakturabeloppet måste bokas bort, annars kommer fakturan att visa ett restbelopp.

 

 

Jag lyckades inte bokföra inbetalningen med kursförlust. Jag kom inte vidare efter att jag valde övrigt uttag och konto 7960. Systemet tyckte att det fortfarande var en diff och det gick inte att bokföra. Jag gav upp, valde att söka upp fakturan och registrerade inbetalning på hela beloppet och korrigerade kursdifferansen med ett nytt verifikat.

Hej!

 

Vad bra att du fick löst det till slut via att hantera det manuellt istället. Vad konstigt att det inte gick att lösa det så som AnnicaL beskrev det. Om problemet skulle uppstå igen så är du välkommen att återkomma så får vi se vad som kan vara knepigt för dig då. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Nu är jag där igen. Kan inte bokföra kursdiff. Det som finns att välja som åtgärd är antigen delbetalning eller öresutjämning. Se bild.

 

Kursförlust.JPG

Hej Juoksengi,

Om det inte fungerar att göra som AnnicaL skriver så behöver du kontakta supporten så vi får se hur det ser ut hos dig och hjälpa dig att hitta ett sätt att komma vidare. Så ta kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället. 

 

Välkommen att höra av dig

Tinna