Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Flatbat
MEDLEM

Kvarvarande bokfört värde efter att alla fonder är sålda.

Hej!

Vi har i ett aktiebolag (K2) haft några fonder i depå på banken sedan många år.

Anskaffningsbeloppet var bokfört på konto 1820.

Nu har vi sålt alltihop, och bokförde alla fonder var för sig enligt:

1930 D Pengarna från banken

1820 K Anskaffningsvärde enligt bankens avräkningsnota

8350 K Kapitalvinst enligt bankens avräkningsnota

När alla fonder var sålda, blev det kvar ett negativt belopp på 1820, i storleksordningen 10% av det totala försäljningsvärdet.

Jag vet inte varför, men uppenbarligen stämde inte 1820 exakt med det verkliga anskaffningsvärdet. Kanske har man någon gång t.ex. bytt fonder utan att bokföra värdeförändringen..?

Fråga: Har detta därmed missats i tidigare deklarationer, eller ha Skatteverket ändå fått de verkliga siffrorna från banken?

Och hur nollar man nu 1820, då det ju inte finns något kvar i verkligheten..? Kan man t.ex. bara boka det mot 1357?

1 SVAR 1
Pamela J
MODERATOR

Hej Flatbat,

Tack för din fråga.

Som du säger kan det ha att göra med att man t ex bytt fonder och inte bokfört värdeförändringen. Eftersom jag inte har någon insyn i din bokföring behöver jag hänvisa dig till en konsult för att få svar på frågan om det missats/blivit fel i tidigare deklarationer.

Enligt god redovisningssed ska fel som avser ett eller flera tidigare räkenskapsår rättas i den årsredovisning som upprättas närmast efter att felet upptäcks, dvs om ni ännu inte stängt räkenskapsår 2022 så kan ni nolla konto 1820 i det året, annars görs det i 2023. 

Om ni har ett negativt belopp på 1820 och det inte finns några fonder kvar blir konteringen för att nolla 1820 följande:

1820 Debet

8350 Kredit

Ha en fortsatt fin dag!

/Pamela