Min sambo har tagit ett privat blancolån som han nu ska låna ut till mitt företag (enskild firma). Tanken är att pengarna ska användas till inköp av utrustning och att företaget ska betala allt relaterad till lånet (lån, ränta, avgifter mm).
Min fråga är hur jag ska bokföra lånet och hur jag sedan bokför betalningarna. Är det bättre att företaget betalar räkningen i sig eller ska han betala räkningen och mitt företag betala honom motsvarande belopp?
Kan vi skriva något sorts skulderbrev mellan honom och mitt företag så att han kan känna sig lugnare angående låna privata pengar till mitt företag?
Hur blir det skattemässig? Mitt företag betalar till min sambo amortering+ränta+avgifter, ska han skriva detta i sin f-skattesedel? (jag kommer betala honom exakt samma summa som kommer att gå vidare till banken, dvs min sambo kommer INTE att tjäna någonting på detta utan han är bara mellanhanden (iom att jag inte kan få lån).
Hej Visma,
Jag införskaffade för några månader sedan ett gäng maskiner och köpte en bostadsrätt som vi nu bedriver vår fysiska butik i. Jag bedriver enskild firma och tog ett "privat" lån för att täcka dessa kostnader p.g.a många fördelar. Så detta lån debiteras alltså från mitt privata konto varje månad.
Nu när verksamheten är igång och intäkter kommer in varje dag/vecka/månad så skulle jag vilja börja amortera detta lån med företagets pengar (Konto 1920) och sluta med min privata ekonomi (2018).
Då lånet kommer att ligga kvar på mitt privata konto. Hur flyttar jag pengar från företagskontot till mitt privata konto för att där betala av detta lån som avser företaget?
Låt säga att amorteringen är 3000:-/månad.
Fungerar denna bokföring.
Överföring till privata kontot för amortering.
K 1920 - 3000:-
D 2013 - 3000:-
Betala Amortering.
K 2018 - 3000:-
D 2350 -
D 8415 - ränta.
Eller kan man göra så här.
K 1920 - 3000:-
D 2018 - 3000:-
K 2018 - 3000:-
D 2350 -
D 8415 -
Tusen tack !
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.