Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Långfristiga skulder - övriga skulder/till kreditinsitut

Hej!

I en Årsred för två olika (en-mans konsult) AB står det följande under rubriken "Långfristiga skulder"

Bolag A) Övriga skulder                                (500 000,-)

Bolag B) Övriga skulder till kreditinstitut.   (500 000,-)

Jag intresserar mig vad som skiljer på dessa skuldbenämningar, det ena har tilläget "till kreditinsitiut"  Vad är det som skiljer?  Betyder övriga skulder att de år privata?

 

Bolag A) har räntekostnader på endast -3 000,-.  Det verkar motsvara en räntekostnad på ca 0,6%, vilket är verkligt lågt... Jag tolkar det som att ägaren själv är lånegivaren och inte vill belasta sitt eget bolag med en högre marknadsmässig ränta. Så han tar ut en betydligt lägre på 0,6% för att "ta ut något" för syns skull?

 

Bolag B) som har i princip samma skuld men har räntekostnader på hela 30 000,- ?  Det verkar motsvara en normal bankränta på 5,6%. Men så har de ockå tilläget "till kreditinstitut". 

 

Dessa både exempel liknar varandra i sin fas/verkamhet, och båda representerar 1:a räkenskapsåret som är uppstartsåret.  Fak omsätt för bolag A) var 200 000,- resp bolag B)  80 000,-

 

Vad jag är ute efter är att tolka lite det som står bakom siffrorna.... Ägaren till Bolag A) verkar har en bättre privat ekonomi som kan låna ut en halv miljon medans ägren till bolag B) "tvingas" låna samma belopp, en halv miljon från banken och belasta företaget med ytterligare 27 877,- i ett år som är uppstartsåret.

 

Att ett företag har skulder behöver inte betyda något dåligt så länge "ägarna" kan sätt in "miljoner" i verksamheten som support, till lägsta ränte kostnad som här 0,6%   Men ser man räntekostnader på typ 6% då är det "allvarligt" alt "seriöst".

 

Detta kanske verkar "nördigt" men jag vill lära mig lite. Gärna en sakkunning kommentar. Tack på förhand.

 

Mvh

Pontus

 

 

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Pontus,

Ledsen om jag behöver göra dig besviken nu men vi har inte riktigt möjlighet att svara på denna typen av frågor. Kanske bäst om du vänder dig till din redovisningskonsult eller om någon annan i forumet, som har bra kunskaper i ämnet, har möjlighet att bemöta Pontus funderingar.

 

Hoppas du klurar ut svaren och att vi hörs snart igen!

/Tinna

 

Hej Tinna,

 

Jag förstår det. Tack i alla fall. Lovar att skärpa mig 😉

 

Mvh

P