Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra
UTFORSKARE

Lön och faktura i december - utbetalning i februari. Hur påverkar det resultatet?

Hej Visma!

1. Om jag tar en lön till mig från mitt AB på X kronor den 25 december 2023 men sätter utbetalningsdatum för detta lån till 20 februari 2024, kommer det påverka resultatet år 2023 eller år 2024?
Anledningen till denna fråga är att mina fakturor som jag skickar ut i december så kommer pengarna först i januari/februari.

 

2. Om jag köper en tjänst och får en faktura i december 2023, men betalningsdatum för denna tjänst är först i februari 2024. Påverkar det resultatet för år 2023 eller år 2024?

Ha en go dag!

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Första frågeställningen är om du använder kontantmetoden eller faktureringsmetoden. Vid kontantmetoden är det utbetalningsdagen som räknas och då blir resultatpåverkan först 2024. Den faktura du skickar ut ska oavsett metod bokföras på 2023. 

Om du har faktureringsmetoden och om du ska få avdrag för kostnaden 2023 kan du bokföra det som upplupen lön i december men du får lov att betala in arbetsgivaravgift och skatt i januari även om själva löneutbetalningen görs senare. 

För din andra fråga blir det en kostnad på 2023 oavsett bokföringsmetod. 

Kontantmetoden använder jag.

Idé: man kan ju betala företagsfakturan år 2023 med privata pengar och således uppstår en skuld till närstående i bolaget som kan ligga kvar till 2024, det bör ju påverka resultatet för 2023.

Kan man alltså inte skicka ut en lönespecifikation i december 2023 med betalningsdatumet i 2024 och att det påverkar resultatet för 2023?

 

 

Din idé fungerar absolut, men eftersom fakturan ska bokföras som skuld i bokslutet kommer den ändå att belasta resultatet för 2023, även om den inte är betald. Detta gäller således även vid kontantmetoden/bokslutsmetoden. 

När det gäller löner är det kontantprincipen som gäller - du ska skatta för lönen det år du fått pengarna. Du kan göra en lönespec i december med utbetalningsdag i december men bokföra nettobeloppet som skuld till närstående tills betalning kan ske. Då anses lönen utbetald 2023 (genom att du fått en fordran på bolaget) och belastar resultatet 2023. Du ska då betala in skatt o avgift i januari. 

1. Aha, så jag får en faktura och bokför den som en leverantörsskuld sista dagen på året?
Exempel på bokföring:
Kredit 2440
Debet 2641
Debet 6540

Bokför jag ovan senast den 2023-12-31 så kommer det påverka resultatet för år 2023 fastän betalning av leverantörsskulden sker år 2024?

2. Smart att bokföra nettobeloppet/lönen som skuld till närstående. 
Exempel på bokföring:
Debet 2910
Kredit 2893

Därefter löser jag "skulden till mig själv" och påverkan på resultatet kommer ha skett år 2023?

Hej

1. Denna punkt har du uppfattat helt korrekt. Du bokör det precis som du skriver i 2023 och sedan bokför du betalningen i 2024 mot konto 2440.

2. Denna punkt var inte helt korrekt dock. Det Annica menade vara att du skall bokföra upp lönen och skatten på det vanliga sättet och använda 2893 som motkonto.

2893 Kredit Nettolön
7220 Debet Bruttolön
2710 Kredit Personalskatt
7510 Debet Arbetsgivaravgift
2731 Kredit Avräkning soc avgifter.

När sedan lönen betalas ut i 2024 så bokförs utbetalningen mot 2893 enbart. När skatt och sociala avgifter betalas in hanterar du det precis som vanligt.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim