Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Klickann
MEDLEM

Måste lönen ut nu innan årsskiftet för att inte räknas in som vinst 2022?

Hej. Har en fråga då jag är helt ny på Visma och min redovisningkonsult ännu inte hunnit lära mig allt  🙂 Jag har förstått det som att jag vill ha ut så mkt pengar som möjligt från företaget inför årsbokslutet för att få längre vinst för beskattning? Jag har detta år ännu inte tagit ut lön så jag vill gärna få ut den innan 2023 om jag förstått rätt ang beskattningen? När vi la in om att betala ut min lön till den 25 dec nu så gick ngt fel eftersom det bara står att lönen bearbetas och banken står inget om kommande betalning. 

Min fråga är alltså om jag behöver ordna detta nu för att få loss pengarna eller är det skattemässigt 2022 ingen skillnad om jag ordnar detta i mitten av Jan då min Redovisningskonsult är åter från semester? 

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Klickann!

 

Jag vill bara meddela att vi har tagit emot din fråga och återkommer till dig under nästa vecka, så du inte tror att vi har glömt dig. 🙂

 

Önskar dig ett gott nytt år!

/Tinne

Max B
MEDLEM

Hej! 

 

Om du vet hur stor lönen ska vara och har samma bank privat som för företaget kanske du hinner göra utbetalningen.

 

Har du inte samma bank lär du inte hinna göra utbetalningen innan årsskiftet. Då kan du bokföra en upplupen lönekostnad för i år, som du betalar ut nästa år. Det minskar vinsten och skatten. Du kan diskutera det med din redovisningskonsult.

 

/Max