Hej hej, jag är ny på redovisning och har hamnat i ett för mig svart hål av bokföringskomplexitet som jag tycker verkar vara en bug i Visma eEkonomi.
Vi bökför enligt kontantmodellen och detta stämmer överens med inställningarna i Visma.
Vad hände:
1. Vi fick en faktura i slutet på 2023 (fakturadatum 2023), betalade den 2024-01-08. (så om jag inte helt läser fel så ska detta momsredovisas Q1 2024.
2. Nyligen bokförde jag genom att matcha från Kassa- och bankhändelser där transaktionen finns den 8:e Januari. Jag laddade upp leverantörsfakturan och sparade.
3. Visma skapade av någon anledning "verifikation" kring denna faktura till Slutet 2023 så nu blockerar den momsredovisningen för Q1.
4. Jag försökte på lite olika sätt lösa detta men jag tror inte jag gjort rätt för nu är det 2 verifikationer som är på fel datum i 2023. Verifikationer för Betalning och "kvittning".
1. Borde inte visma skapat verifikationer på betaldatumet istället för fakturadatum?
2. Hur kan jag fixa detta så det blir rätt givet att jag som jag förstår det inte kan ta bort verifikationerna som är fel.