Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

Missat två fakturor efter momsredovisning Okt-Dec - eEkonomi

Hej!

Körde momsredovisningen för Oktober, November och December.
Upptäckte senare att jag hade missat att bokföra två fakturor som inte låg i den perioden.

Är det bara att bokföra dem i December och göra en ny momsredovisning eller hur får jag gå tillväga?

STORT TACK på förhand!

~Andreas
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gå till fliken momsredovisning och ångra den som är för okt-dec, bokför sedan in fakturorna och sen bokför momsredovisningen igen. 

Är detta en OK approach även om momsredovisningen är inskickad till Skatteverket?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, du får givetvis göra en rättelse på lämnad moms till SKV. sen är det inga problem.

Kan säga att själv så kan jag ibland lägga in fakturan i bokföringen där jag är (det är lite beroende på situation och vilka summor vi diskuterar) istället för att göra rättelse hos SKV.
Men som sagt, det är en smaksak. Det rätta är ju egentligen en rättelse. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Andreas

Nu skall det sägas att jag inte är någon bokföringsexpert, fortfarande lite grön, men jag skulle – rätt eller fel – gjort enligt nedan. Är det sedan någon som vet bättre och tycker att jag är ute och cyklar ....... så är jag idel öra. Så kanske jag också får lära mig något.

Men jag hade gjort typ samma tips som du fick från Carina – men hon – och även du hann före.

När du gjort en ny momsrapport och denna sedan skulle gett en ÄNDRAD momsdeklaration så skulle jag göra en ny momsdeklaration – som speglar den nya momsrapporten. Det var väl detta Carina föreslog.

När du sedan gör en ny momsdeklaration så ersätter den du redan lämnat in och så får du ett brev från skattemyndigheten där de som regel ”godkänner de nya lämnade uppgifterna” – sedan är allt frid och fröjd.

Mvh Roffe
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Jag glömt att bokföra en faktura till inlämnat moms deklaration till skatteverket , kan jag deklerera detta för nasta månad och hur detta fungerar ?

 

Mvh

GM