Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Urban56
UTFORSKARE

Momsåterbetalning som inte passar in i systemet

Hej

Jag har ett aktiebolag och fick tillbaka moms men i systemet Visma eEkonomi smart har jag varken en fordran eller en skuld. Jag gjorde momsredovisningen i Visma men upptäckte senare ett fel vilket gjorde att jag korrigerade det felet direkt på Skatteverkets hemsida, inte i Visma.

Nu har jag alltså fått tillbaka Pengar som jag inte vet var jag ska stoppa in i systemet. Det är inget fel i relationen till skatteverket men i relationen till systemet.

Hur gör jag?

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Om du upptäckte att det blivit ett fel måste du rätta detta även i bokföringen så att du får ett korrekt utfall. Om det var en ingående moms du inte bokfört tidigare kan du bokföra den på konto 2641 och sedan föra om direkt till 1630 så att du får överensstämmelse mellan det kontot och det du deklarerat hos SKV. 

Urban56
UTFORSKARE

Kan jag upptäcka felet om jag jämför skatteverkets momsdeklaration med det jag har i min bokföring?

Urban56
UTFORSKARE

Skärmavbild 2022-12-09 kl. 17.56.42.png

Det ser ut så här så det verkar vara ett gammalt fel också. Och vid den avstämningen hade jag revisor. Går det inte att nollställa felet på något sätt? Jag är i alla fall inte skyldig moms och det är inga stora summor. Jag vet inte alls hur jag ska göra. kan någon ta det steg för steg är jag tacksam.

Hej!

 

Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Som AnnicaL sade så behöver även denna rättningen påverka din bokföring och inte bara deklarationen. Så om rättelsen avsåg till exempel för lite redovisad ingående moms så behöver du först kolla vad du rättade, och sedan göra rättningen i första möjliga öppna period för att även bokföringen skall stämma. Detta kommer påverka både din ingående moms och kostnader, eftersom det betyder att du bokfört för lite moms innan och för höga kostnader. 

 

Det är tyvärr lite svårt att ge dig en steg för steg instruktion utan full insyn i din bokföring, då det bara är du som vet vad rättningarna gäller och den påverkan detta hade på din bokföring. Du verkar ha två rättningar, som måste rättas i detta räkenskapsåret. En för rättelsen Januari 2020 och en för rättelsen Januari 2021. Jag rekommenderar att du tar hjälp av en konsult, eller om du har kvar din revisor, som kan se helheten i din bokföring samt de rättelser du gjort för att kunna guida dig hur du bäst bokför så allt blir korrekt nu i 2022. 

 

I framtiden när du gör rättningar i momsdeklarationen så är det bra att komma ihåg att även göra rättningen rent bokföringsmässigt samtidigt, så att man får det rätt både hos Skatteverket och i sin bokföring. 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack

jag får ta kontakt med den revisor jag hade då