Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emelie7
MEDLEM

Momsfri utländsk leverantörsfaktura, tjänst omsatt utomlands

Har tagit emot en leverantörsfaktura från Australien utan moms. Vi har köpt en tjänst, leverantören ska tillverka en produkt som ska stanna och användas i Australien. Enligt skatteverket ska jag inte bokföra någon svensk moms eftersom tjänsten/produkten stannar i landet där den tillverkas. Men hur bokför jag detta?
Tack på förhand
Ulrika

4 SVAR 4
Magnus56
MEDLEM

Prova att sök på google efter  inköp av tjänst utanför eu. Leta upp den sidan som heter "bokforingstips.se". Där kan du hitta mycket matnyttigt inkl. bokföringsexempel.

Eller ännu hellre, läs på skatteverket.se, köp tjänst av BL Info/Tholin-Larsson eller liknande. Du kan även fråga skatteverket med dom svaren är inte så där jättesäkra tyvärr.
Just sidan "bokforingstips.se" verkar väldigt ouppdaterad och drivs av ett företag som heter "A name not yet taken AB" och får väl, kanske, ses som en väldigt osäker informationskälla. Jag skall kontakta dom och se om dom inser att dom i mångt och mycket används som ett gratisfacit för hur man bokför.. Vilket då egentligen borde innebära ett visst ansvar. Bolagsnamnet fick jag fram genom att kolla vart donationer till hemsidan gick, den infon framgår inte av hemsidan vilket i sig alltid är ett varningstecken. Lycka till!
Emelie7
MEDLEM

Tack båda. Ja, "Bokföringstips" använder jag mig mycket av...
Jag har kollat på skatteverket och kommit fram till att jag nog inte ska bokföra enligt huvudregeln utan att detta tillhör undantagen. Däremot har jag inte sett någonstans hur undantagen ska bokföras. Jag provar ringa skatteverket.

Mvh
Emelie Ulrika
Magnus56
MEDLEM

bokforingstips.se stämmer väl med den information som finns i boken Svensk redovisning - bokföringsboken med flera böcker som ingår i en serie "BAS". Kan rekommenderas.