Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

GunillaK
MEDLEM

Momsredovisning försäljning skrot - vad ska jag redovisa till skatteverket?

Jag har fått en självfaktura avseende försäljning av skrot.
Försäljningsvärde 1267,- (Redovisas vid kod 41 på Momsdeklarationen)

25% moms 316,75 kr

Om jag läser skatteverkets instruktion så uppfattar jag det som att jag som säljare bara ska redovisa ingående moms vid kod 48 och ingen utgående moms alls. Är det korrekt uppfattat?

Men då får jag inte ihop konteringen av fakturan. Ska man bokföra en utgående moms men inte redovisa den på skattedeklarationen eller har jag totalt uppfattat reglerna fel?

1510 D - 1 267,-

3510 K - 1 267,-

2647 D - 316,75

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Hej

Du ska inte blanda in någon moms här utan bara redovisa försäljningsbeloppet i rätt ruta på skattedeklarationen. 

Den som har köpt in skrotet ska redovisa in- och utgående moms i sin skattedeklaration.

//Carina

GunillaK
MEDLEM

Men i skatteverkets momsbroschyr står det att säljaren av skrot ska redovisa så här: Och det är då jag inte får ihop debet och kredit.

GunillaK_0-1698308984212.png

CarinaEsp
CHAMPION

Har du bara sålt skrot så har du ingen ingående moms att redovisa.

Många gånger när man säljer skrot och får en självfaktura så innehåller den både intäkt för skrot och kostnader för t ex containerhyra eller hämtning av skrot. I de fall så får du ju även en kostnad och då har du även en ingående moms på den kostnaden som redovisas på fakturan. 

Ett exempel: Sålt skrot för 3 000 kr - Hyra container 500 kr + moms

Då får du en intäkt på 3 000 kr som redovisas i ruta 41, hela beloppet bokförs i kredit på konto 3612

Kostnaden bokförs på t ex 5160 (renhållning egen fastighet) 500 kr (debet) och momsen bokförs i debet på 2641 /125 kr.

I de fall du har en självfaktura på enbart skrotintäkter så ska du bara bokföra det i kredit på 3612 och inte blanda in några andra konton.

//Carina

GunillaK
MEDLEM

Tack