- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Negativt belopp på konto 2893 vid överföring av fil till Skattemyndigheten
Hej!
Jag har ett mindre negativt belopp på konto 2893 som gör att jag inte kan överföra deklarationsfilerna till Skattemyndigheten. Bokslutet är gjort och räkenskapsåret stängt.
Min fråga är; för att göra en omföring av beloppet så att 2893 "nollas", måste jag öppna upp räkenskapsåret 2024, omföra beloppet på 2893 och därefter köra hela bokslutsprocessen igen... eller...finns det ett smartare sätt.
Tack på förhand
Jens
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Ett negativt belopp på konto 2893 skall du kunna ha i en deklaration. Dvs en skuld kan man alltid ha.
Om du tittar i balansräkningen i eEkonomi ligger det beloppet med ett minustecken framför sig?
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Joachim - enligt Visma Support och Skattemyndigheten får det inte stå ett negativt belopp när det gäller AB - därav min fråga
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Jag är den som hanterar bokföringsfrågor hos Visma så vad den vanliga programsupporten sagt behöver nödvändigtvis inte stämma då de flesta där inte är kunniga och får svara på bokföringsfrågor. De svarar på programfrågor enbart.
jag har själv gjort ett bokslut åt en bekants Aktiebolag och han har en stor negativ post på 2893 i eEkonomi (-180 929) men detta står sedan som en positiv summa i INK2R . Det var därför jag frågade om det står med ett minustecken i balansrapporten i eEkonomi eller inte?
Skulder till sig själv får man lov att ha och ta med sig från år till år.
Många fält i deklarationen byter tecken på beloppen dvs ett positivt belopp blir negativt och tvärtom så vad jag tror är att i balansräkninen i ditt eEkonomi så är saldot på konto 2893 inte negativt utan positivt och sedan omvandlar bokslutssaystmet detta till ett negativt belopp.
Så jag behöver be dig återkomma med hur det ser ut i eEkonomi och om saldot på 2893 står som ett postivt eller negativt belopp. Bifoga gärna en bild på balansrapporten från eEkonomi (Inte boksluts/deklarationssystemet).
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
ok - sorry - så här ser det ut på 2893 i Ba
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det var precis så jag misstänkte att det var. Det är en en skuld utan en fordran företaget har på dig. Vilket man normalt sett inte kan ha om man inte betalt ut förskott på en lön.
Den summan behöver bokföras om och sedan får du antingen dra av detta från en kommande lön eller återbetala summan till företaget.
2893 Kredit 7 000
161X debet 7 000
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tusen tack för hjälpen, Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
....men det vill säga att jag låser upp bokföringsåret 2024 - gör justeringen med en bokföringsorder och därefter gör om hela bokslutet...
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Exakt så skulle jag rekommendera. Om du använder något av våra system för bokslut så behöver du bara läsa in nya uppgifter från eEkonomi. Det du gjort/lagt in i bokslutet kommer ligga kvar.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
igen - tack för hjälpen - verkligen uppskattat - och ja, jag använder Vismas bokslutsprogram 🙂
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen - jag följde dina anvisningar och nollade 2893 genom att omföra beloppet till 1613 - gör detta som sista verifikation i 2024 - skrev ut en ny balansräkning och konstaterar att posten är nollad - kör en ny uppdatering i Deklaration/Årsredovisning, men får samma fel ...
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Det kan inte vara så att du låst perioderna i Deklarations/årsredovisningssystemet också.
Har man ställt in det på periodavstämningar så skall dessa låsas först.
Det skall uppdateras om det är bokfört i eEkonomi.
Nästan så jag i detta fallet behöver hänvisa dig till programsupporten som eventullt kan dela skärm med dig och kontrollera hur det ser ut i deklarationsprogrammet.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
det var jag som hade missat att "uppdatera" de nya värdena i programmet ... så nu löste det sig och allt är inskickat till Skatteverket ...
så; tack igen
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Härligt att det löste sig.
/Joachim