Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Om man köper en vara eller tjänst åt kund i utvärderingssyfte vilket konto bör man då använda?

Om en konsult gör ett uppdrag åt en kund och i uppdraget ingår att konsulten köper en vara eller tjänst som konsulten ska utvärdera.

Konsulten vidarefakturerar sedan kostnaden för varan/tjänsten dvs konsulten tar kostnaden i sin bokföring och lyfter moms och vidarefakturerar kostnaden med 25% moms oavsett ursprungsmoms.

Vilket konto är då lämpligt att använda?

konto 4400 inköp av varor?

spelar det roll om det är vara eller tjänst?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp i klass 4 handlar mer om köp av varor för att sälja, jag ser det mer som köp av en vara som ska förbrukas och siktar på 5460.

Mikael

Det borde ju även innebära att varan är kundens då den vidarefaktureras dit så vitt jag förstår det. Om varan är "intressant" för t.ex. Skatteverket så hamnar ju problemet där. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

ok  varan och/eller tjänsten kommer förbrukas/slängas av konsulten under / efter utvärderingenoch kommer inte kunden till del "fysiskt"

- kunden får utvärderingen till sig och kunden får betala kostnaden för köpt och utvärderad vara/tjänst via vidarefakturering samt förstås får kunden även betala arvode för själva utvärderingen.

jag tolkar det som att konsulten köper en vara/ tjänst och förbrukar den för att leverera sin tjänst = utvärdering.

så då låter 5460 förbrukningsmaterial lämpligare.

angående skatteverket så finns den aspekten också - om utvärderingen avser t ex miljö och mat på restaurang så blir det kostförmån för den som utför uppdraget såvida man inte bara tar en smakbit.