Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

FannyA
MEDLEM

Ombokning av felaktigt registrerad förmån hos skatteverket

Efter ett beslut om att plocka bort förmånen (p-plats) på jobbet har jag rättat arbetsgivardeklarationen från april (och därmed tagit bort beloppet helt i ruta 012 hos skatteverket bland individuppgifter).

Jag har följt er skrivna hjälp: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-300/content/online-help/arbetsgivardeklaration-ratt...

 

Men det jag inte riktigt förstår är hur jag bokar upp detta sen.

 

Jag har tänkt följande, efter jag kikat i den skrivna hjälpen:

 

Ombokning av förmån

 

7398 K

7399 D

7510 K

2731 D

 

I beskrivningen (från länken) står det sedan:

 

2731 K

1930 D   (jag tänkte använda 1630 istället här då beloppet kommer in direkt på skattekontot och inte vårt BG)

 

Det jag inte riktigt förstår är varför skulden ökar igen på 2731? Är det inte meningen att jag ska ”boka bort” den summan från det kontot? Eller hur ska jag tänka?  Vill inte bara följa en beskrivning utan att riktigt förstå vad det är jag gör! (Kan tilläggas att det är första gången jag gör detta)

 

Tacksam för svar!

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Fanny,

 

Under punkt 4 ger vi ett exempel på hur du kan bokföra om du har redovisat ett för högt förmånsbelopp och önskar korrigera detta.  Löneprogrammet gör viss automatisk bokning åt dig men du behöver själv skapa en verifikation i ditt bokföringsprogram för att boka upp den fordran som du har på Skatteverket. Det gör du genom att ta mellanskillnaden mellan det felaktiga och korrekta förmånsvärdet som du tidigare redovisat, multiplicerat med procentsatsen för arbetsgivaravgiften.  

Du bokar fordran på 7510 i kredit och 2731 i debet

 

Sedan gör Skatteverket en omprövning och när den är godkänd och klar behöver du göra sista delen av din ombokning och det är där du bokar bort din fordran på Skatteverket genom att kreditera konto 2731 och debitera det konto där pengarna sätts in. 

 

Hoppas detta kan underlätta dina funderingar och att du får en fin helg!

/Tinna

Ok jag förstår, tack för en bra förklaring 🙂 

 

Nu när omprövningsbeslutet kom från skatteverket, ser det ut som att det är ett aningens lägre belopp än vad jag väntat mig. 

 

Förmånen har jag räknat ut: 350 kr (parkering) * 0,3142 = 109,97 vilket avrundas uppåt till 110 kr. Förmånen togs helt bort från 012, och är "nollad" från arbetsgivardeklarationen, eftersom förmånen inte längre är möjlig på jobbet (p-plats som inte används då alla jobbar hemifrån på distans). Så det är inte fel belopp som är registrerat, förmånen är i efterhand beslutad om att tas bort. 

 

Beloppet att få tillbaka hade jag tänkt skulle bli 110 kr/individuppgift, varpå vi hade rättat för 2 individuppgifter (220 kr). Vi får tillbaka på skattekontot 145 kr enligt omprövningsbeslutet. 

Tänker att denna diffar ju då från bokningen jag gjort innan, där vi räknat med 220 kr. 

 

Tänker i exemplet från länken, får företaget tillbaka lika mycket som de förändrat i sin arbetsgivardeklaration https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-300/content/online-help/arbetsgivardeklaration-ratt...

 

... men hur gör jag i detta fall när beloppet blir något lägre än vad jag tänkt från början? Vad gör jag med diffen?

 

Tack på förhand 🙂

 

Hejsan! 

Om du bokfört fordran enligt Tinnas och den skrivna hjälpens instruktion så tolkar jag det som att du nu har en bokning enligt följande

Konto Debet Kredit
7510 - Arbetsgivaravgifter 31,42%   220
2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter

220

 

 

Nu när omprövning är gjord så har du fått 145 kr insatt på ditt skattekonto vilket innebär en differens du behöver korrigera på 75 kr och det gör du genom att kreditera 2731 och debitera 7510 med beloppet. Här följer ett bokföringsexempel

Konto Debet Kredit
2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter   220
1630 - Skattekonto

145

 
7510 - Arbetsgivaravgifter 31,42%

          75

 

 

Hoppas detta kan klargöra några frågetecken! 🙂 
/My 

Ah! Tack så mycket. Låter så självklart när du skriver det 🙂 Tack för er hjälp!

JonnaB
MEDLEM

Nu när parkering vid arbetsplatsen inte ska förmånsbeskattas, retroaktivt från april t.om årsskiftet, hur ska detta redovisas? Vi har med det på lönespecifikationen som övrig förmån och skatt beräknas på förmånsbeloppet. Ska detta fortsatt vara med på lönespecifikationen? Än så länge dras det fortsatt skatt baserat på förmånen. Kommer Visma lön (300) uppdateras eller ska förmånen inte tas med på den anställdas lönespecifikation?