Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Omföring av ingående balanser, Stämmer min uträkning?

Hej Allihopa!

 

Behöver föra över ingående balanser på årets resultat, är jätte osäker då jag är ovan.

(Se  uträkning i nytt meddelande nedanför)

 

Jag kör på Visma E-ekonomi.

Tackar så jätte mycket på förhand!

Gott nytt år!

Omföring av ingående balanser 2021 hur göra.JPG

 

5 SVAR 5

Hej igen!

 

Jag kollade på en annan tråd gällande detta hoppats på att jag förstått rätt.

 

Jag nollade alla kontosaldon, förutom årets resultat där det blev en differans på 10672,50kr när jag nollade som fattas på kredit sidan. Ser detta rätt ut eller är jag ute och cyklar så här på nya året. 🙂 

Omföring ingående balanser OK..JPG

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det är tyvärr svårt att svara på om det ser okej ut rent beloppsmässigt samt debet/kredit men rent kontomässigt så ser det rimligt ut de som du valt. Det jag antar att du vill göra är att flytta alla saldon till eget kapital så att de andra konton är på noll nu när du är i det nya året. När man gör en sådan överföring så flyttar man alla utgående saldon från 2021 gällande de kontona till 2010 eget kapital, så att man får saldot noll och därmed bara ser årets egna uttag, insättningar m.m. Vi har ett tips här som förklarar hur detta görs och ett exempel på det som säkert kan hjälpa dig framåt.

 

Du nämner att du vill " föra över ingående balanser på årets resultat", så där blir jag lite osäker på om du verkligen menar det jag pratar om ovan eftersom man flyttar det mot eget kapital och inte årets resultat, så om jag missförstått dig så får du gärna förtydliga vad det är du vill göra.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej Josefine!

Jag försökte göra denna som en del av 2021 årsavslut.

https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Omforing-av-konton-for-eget-kapital/ta-p/180919

 

Verkar det som jag gjort rätt tro?

Jag skapade verifikationen den första dagen på 2022.

 

Tack för hjälpen!

 

 

Hej igen!

 

Okej jag förstår. Jag kan som sagt inte säga om det ser korrekt ut eller inte då jag inte har insyn i din bokföring. Det jag kan säga är att den omföringen man gör skall resultera i att alla de 20XX kontona man använder skall bli noll förutom 2010 eget kapital vanligtvis, vilket det inte verkar vara i din verifikation du skickade. Så du bör nog ta dig en kik igen på den för att se vad som kan ha gått snett.

 

I ditt förra meddelande så sade du att du nollade alla förutom 2019 så skulle tro att det är därför, eftersom man skall nolla alla förutom 2010. Så alla kontona förutom 2010 skall bli noll och differensen läggs på 2010 i debet eller kredit.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack för svaret 🙂

Jag har laborerat lite och överensstämt med eget kapital nu, jag tror att allt är som det ska nu.

 

Eget kapital Balansräkning.JPGOmföring av ingående balanser 2021-1.JPG