Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Periodisering av leverantörsfakturor med kontantmetoden

Hej! Jag har några fakturor som avser bl.a licenskostnader och resekostnader för 2025 som är betalda nu i slutet av 2024, som jag vill periodisera till år 2025 istället. Kan jag göra det när jag använder mig av kontantmetoden? Jag vill alltså flytta kostnaden så att den inte påverkar resultatet för 2024. När jag väljer leverantörsfakturan och trycker på Periodisera så får jag upp ett dialogfönster. Men frågan är hur jag gör i nästa steg?

Ska man använda sig av 1790 - kontot?

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du skall låta 1790 vara kvar som konto.

Ställ in datumet till 2025-01-01 och ange en månad som periodiseringsintervall. 

Systemet kommer när du sparar det och bokför fakturan igen hantera periodiseringen åt dig i både 2024 och 2025 då.

/Joachim

Hej!

Jag valde att gå in på Inköp>Leverantörsfakturor där jag valde Visma fakturan på 4420,73 (ex moms) som redan är betald 241031. Och valde Periodisera och fick upp dialogfönstret enligt följande (kan inte klistra in en bild).

>5420 - Programvaror

Totalt belopp 4420,73

Belopp att periodisera 4420,73

Första datum: 2025-01-01

Antal månader: 1

När jag fyllt i detta så läggs det till under i dialogen:

2025-01-01.        Belopp: 4420,73     Debetkonto: 6420-Programvaror.    Kreditkonto: 1790 - Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter.

Dett ser ju bra ut!

Men jag trycker på Spara knappen, så händer det ingenting. Kostnaden ligger fortfarande kvar på år 2024 > Programvaror i Resultaträkningen!

Men måste jag bokföra fakturan igen? Alltså ta bort den gamla?

Mvh

//Christer

Hej

kan du titta i balansrapporten om det finns en post på 1790 i den?

/Joachim

Hej! 

När jag testade igen så funkade det. Jag ska pröva med några fler och återkommer om det blir problem igen.

Tack!

//Christer

Ja, det funkade för de fakturor jag ville flytta. Så nästa steg blir att boka om dem till 5420 - Programvaror nu under 2025 genom att ta upp periodiseringen och trycka på Genomför - knappen? Eller?

Hej

Systemet bör redan h flyttas kostnaden till 2025 i och med periodiseringen. Det bör ha skapats två verifikationer en i 2024 och en i 2025 när du genomförde periodiseringen.

/Joachim

Ok, nu ligger beloppen på 1790 kontot på 2025. Kan se dem i Balansräkningen. I fliken Verifikationer>Kommande periodiseringar finns de uppställda. Jag måste väl därifrån trycka på Genomför knappen så att de flyttas från 1790 kontot till det ursprungliga kontot 5420 Programvaror för att det ska bli rätt för 2025? 1790 kontot ska väl vara 0kr? Hoppas att du förstår du vad jag menar.

Mvh

//Christer