Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emmaaa
MEDLEM

Redovisning av försäljning för varor inköpta i EU

Hej!

Jag funderar lite över hur jag ska tänka kring bokföringen vad gäller varor som är inköpta både inom men också utanför EU. Jag är återförsäljare och min försäljning sker i butik till privatkunder. Jag har köpt in varor utanför Sverige vid 3 tillfällen och har då bokfört inköpet från EU med momskod 25% med 0 kr i debiterad ingående moms samt inköp av varor utanför EU med momskod 25%.

När jag nu ska bokföra försäljningen av dessa varor med den utgående momsen måste jag då bokföra dessa artiklar på ett separat sätt? Är det någon skillnad i hur jag bokför varor jag sålt som är inköpta inom EU vs utanför EU? På kassans Z-rapport står det endast antal sålda artiklar med momskod 25% från en viss huvudgrupp (ex. sommarsortiment, ljuslykta osv) + en sammanlagd summa på den utgående momsen för respektive momsgrupp. Vilket innebär att produkter i samma huvudgrupp dessvärre både gäller varor som är inköpta i Sverige, I EU och utanför EU.

Får be om ursäkt om detta blev ett långt och rörigt meddelande så återkom gärna om ni behöver att jag förtydligar vad jag menar med något!

Mvh förvirrad butiksägare

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

OM varorna som är inköpta från utlandet säljs inom Sverige så hanterar du den försäljningen på exakt samma sätt som när du säljer varor som är inköpta från Svenska företag. Dvs du bokför det som vanlig försäljning med vanlig svensk moms.

Visar med ett exempel.

Du gör ett varuinköp från ett annat EU land för 500 kr. Det inköpet bokförs då på detta sätt.

Ett tag senare så säljs detta till en svensk kund för 700 kr och då bokförs försäljningen på detta sätt.

/Joachim