Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helena3
MEDLEM

Skatt till Portugal efter att skatteavtalet upphört

Jag fakturerar ett portugisisk företag som nu efter att skatteavtalet med Portugal upphört bestämt sig för att dra 25% i skatt på alla mina fakturor.

Jag fakturerar som vanligt men måste ju bokföra den förlusten på något konto, Vilket???

Skatteverket säger oxå att jag kan få tillbaka skatten via dem vid deklaration. 

MVH Helena 

6 SVAR 6
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. När jag googlade kring att skatteavtalet med Portugal upphört så verkar detta vara angående inkomst av tjänst, och i och med att du säger att de bestämt sig för att dra 25% moms så antar jag att du inte är F-skatts registrerad utan dina kunder skall hantera dig som om du vore anställd hos dem. 

Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för att kolla hur denna förlusten av intäkten bör bokföras. I och med att du säger att du kan få tillbaka skatten via deklarationen och undvika dubbelbeskattning, så kan det vara så att det kan hanteras som en skuld där man bokför bort den när man får tillbaka skatten. Det kan dock också vara så att det bör hanteras som en minskning av intäkten istället, och därmed påverka resultatet. Jag kan dock inte hitta några vägledningar kring detta, så det bästa är att kontakta Skatteverket alternativt en konsult om de inte kan svara på hur du bör hantera det.

Om jag missförstått din fråga angående skatteavtalet så får du gärna återkomma och förklara lite mer kring detta så vi kan hjälpa dig vidare. 

Ha det fint!

Josefine

Tack Josefin.

Jag är osäker på vad du menar med om vi är registrerade för  F-skatt, det är vi och vi fakturerar dem som enskild firma. Vi gör konsult uppdrag och hittar kunder åt dem som vill producera i deras fabrik så det räknas som en tjänst, vi säljer inga fysiska varor. Tycker inte heller att vi bör räknas som anställda. 

Jag har pratat med skatteverket om bokförinskonton för den dragna skatten, men måste säga att dom var ovilliga att hjälpa till. 

Just nu bokför jag det på konto 2517 som beräknad utländsk skatt då jag inte kunde hitta något bättre. Får erkänna att jag inte vet om det blir rätt... 

MVH Helena 

Hej igen!

Hm okej, då vet jag tyvärr inte riktigt varför din kund skulle dra 25% skatt på dina fakturor, så jag rekommenderar dig att kontakta en konsult för hjälp kring hur du bör hantera detta. Kan inte hitta någon vägledning kring varför de skulle göra så när ni är ett företag som är F-skatts registrerade och därmed inte skall hanteras som anställda på något sätt. Det är därmed lite svårt att avgöra om det blir korrekt för dig att bokföra det mot 2517 eller om det bör hanteras som en minskning av intäkt, utan det är bäst att ta kontakt med en konsult då Skatteverket inte kunde ge dig någon bra vägledning.

Så länge det är något du skall få tillbaka från Skatteverket och inte skall påverka ditt företags resultat så låter det rimligt med 2517, men det bör bero på hur det skall deklareras för företaget vilket jag tyvärr inte kan svara på.

Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar som skulle kunna hjälpa andra i samma sits. 

Ha det fint!

Josefine

Tack så mycket för hjälpen. Jag återkommer när jag fått någon typ av ordning på detta! 

MVH Helena 

Helena3
MEDLEM

Hej! Vill återknyta och fråga om hjälp...

Vi måste betala den Portugisiska skatten via vår huvudman, men vi får sedan tillbaka den av skatteverket då vi deklarerar den skatt som blivit betald till Portugal.

Nu har jag flera frågor angående hur jag bokför detta.

1. Jag har bankkoppling och där ändrar jag till utländsk betalning innan jag matchar. Då skatten dragits 25% av huvudmannen betalas ju inte hela beloppet. Skall jag låta det betalda beloppet vara kvar eller skall jag ändra till det som fakturerats?  

Om jag sätter in hela fakturabeloppet här får jag ju dra av 25% i matchningen av min kundfaktura . Blir det då rätt?

Sedan får jag göra en till bokföringshändelse här vet jag inte hur jag går till väga, tar gärna råd!

Tack på förhand 

MVH Helena 

Jag skall bokföra det dragna beloppen (25%) på konto 2517 beräknad utländsk skatt.

Hej igen!

Aha okej tack, då förstår jag lite mer. 

Jag kollade med en kollega som har bättre koll på Visma eEkonomi som sade att du bör ändra till det beloppet som har fakturerats och matcha mot kundfakturan. Detta kommer gör att du får ett minusbelopp kvar att matcha, där du skall välja Ny bokföringshändelse - Övrigt uttag - Egen kontering. Hon gav som exempel:

Om du har en bankhändelse på 75 kr - matchar mot kundfaktura på 100 kr så den blir slutbetald. Du får då -25 kr kvar att stämma av, skapa en Ny bokföringshändelse - Övrigt uttag - Egen kontering. Här kan du välja valfritt motkonto, exempelvis konto 2517 precis som du föreslår. 

På så sätt får du bokat bort hela kundfakturan som betald och samtidigt redovisat att kunden inte betalt in hela beloppet utan att du skall få tillbaka den utländska skatten i ett senare skede. 

Ha det fint!

Josefine