Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jan S_
MEDLEM

Skilja på olika verksamheter i samma bolag i eekonomi

Jag har nyss gått i pension och har ett bolag med upparbetat kapital som är tänkt att vara buffert i mitt "nya liv". Min tanke är att behålla bolaget ett tag till och fortsätta ta ut lön/utdelning och ev (?) starta ny verksamhet i bolaget i mindre omfattning troligtvis (lagom pensionärssyssla). Dessutom finns en idé om att min dotter, som frilansar för närvarande via annat bolag, istället blir anställd i mitt bolag och jobbar via det. Det blir alltså ytterligare en verksamhet och anställd i bolaget. Tanken är också att hon i ett senare skede tar över bolaget och fortsätter utan mig.

Frågan är hur man enklast skiljer på "hennes" och "mina" pengar även om bokföringen blir gemensam. Hoppas någon kan tipsa om detta.

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Det bästa sättet du kan separera olika verksamheter är genom att lägga upp kostnadsställen (KST) och ställa in att programmet ska kräva att KST anges på de konton som du markerat ska fördelas. Den inställningen görs du i kontoplanen. Alla intäktskonton och kostnadskonton bör då kodas för KST. En del kostnader är gemensamma för hela bolaget, så ett KST för ofördelat bör också skapas. Detta kan t ex röra bankavgifter ed. Om du även vill dela upp de likvida medel som finns i bolaget och inte bara löpande resultat skulle jag rekommendera att du skaffar separata bankkonton och ev ett extra bankgironummer så att även de likvida medlen hålls isär. Du kan däremot inte ha olika fakturalayouter för olika verksamheter i eEkonomi. 

Tack så mycket för svaret! Jag hade precis börjat titta på att lägga upp KST i eekonomi faktiskt. Har inte använt det tidigare. Javisst, separata bankkonton, så längt hade jag inte hunnit tänka 🙂 Sen blir det väl lite mer att tänka på när det drar ihop sig till bokslut/utdelning mm och hur jag förfar med "mina" pengar efter att jag lämnar över bolaget. Får nog ta mer hjälp med det. Det här kanske inte är rätt forum för de frågorna...? Tack i alla fall!

Khedron Wilk
CHAMPION

Vi har gjort så i vårt företag, vi har kostnadsställen/avdelningar för de olika konsulterna och anger kostnadsställe för alla transaktioner på resultatkonton.

Vi är så få så vi har nöjt oss med att ha ett gemensamt bankgiro, det har fungerat bra ändå. Går bra att få ut resultat via vanliga resultatrapporten filtrerat per KST. Man får dock vara lite noggrann förstås. Och vissa saker får man gå tillbaka och fylla i KST i efterhand, t.ex. löner (om man använder den enklare lönemodulen), momsrapporter, kundfakturor. Sådana "missar" hittar man genom att göra en resultatrapport filtrerat transaktioner utan kostnadsställen, det skall inte finnas några sådana om man använder konceptet fullt ut.

 

För gemensam utgifter har vi avdelningen "gemensam" så för att få 100% rätt bild av varje konsults del av verksamheten så får man räkna in motsvarande andel av Gemensam. Lite manuellt men hanterbart. Beroende på hur man lägger upp det så kan man säkert dela upp sådana utgifter på olika KST direkt när man konterar utgiften. 

Hej Khedron, tack så mycket för svaret! 

Du kan ju alltid prova att ta upp dina frågor under forumkategorin Bokföringsfrågor. Jag upplever att det är överraskande ofta man får mycket bra hjälp. Inte så att jag vill lova bort någon annans tid men jag blir återkommande imponerad av hur mycket, och hur snabbt, man kan få svar av yrkesfolk som arbetar med redovisning till vardags.