Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Stefan67
MEDLEM

Skillnad utdelning vid "Förändringar i eget kapital "och efterutdelning vid "Resultat disposition"

Hej jag håller på årsredovisningen . Vid senaste årstämma förra året beslutades om NOLL utdelning . Sedan, under året har jag gjort en extrautdelning vid extra inkallad bolag stämma som är bokfört på rätt sätt. Trotts detta när jag skapar nu årsredovisningen för senatse året  får jag fel varning under " Förändringar i eget kapital ". Jag lägger då manuellt extrautdelningen men minus framför och då felvarningen i "Förändringar i eget kapital "försvinner och balanserad resultat vid senatse  årets utgång stämmer . Sedan noterar jag att det finns under rubriken "Resultat disposition " en annan rad med "utdelning beslutad på extrabolag stämma" sk efterutdelning.. Vid nuvarande arstämma beslutas igen om Noll utdelning . Mina frågor är:

1-varför årsredovisning programmet inte tar emot direkt extrautdelningen på extrabolag stämma utan jag måste registrera den manuellt trotts att det var rätt bokförd..

2-när ska man använda rubriken Efterutdelning vid extrabolag stämma vid" Resultat dispositon "och vad är skillanden mot utdelning under "förändringar i eget kapital "

1 SVAR 1
Pamela J
MODERATOR

Hej @Stefan67 

Gällande den första frågan rekommenderar jag dig att kontakta programsupporten då det är mer en fråga kring hur programmet fungerar. Dock är jag ganska säker på att man behöver lägga in detta manuellt i andra liknande program där man kan skapa sin årsredovisning.

Gällande den andra frågan skulle jag säga att rubriken 'Efterutdelning vid extra bolagstämma' i Resultatdispositonen används när en utdelning beslutats  vid en extra bolagsstämma efter att årsredovisningen för det aktuella året har fastställts och är en information. 'Utdelning' i Förändringar i eget kapital är det som faktiskt betalats ut under räkenskapsåret (som avser föregående).

Önskar dig en fin dag!

/Pamela