Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helena11
UTFORSKARE

Sorteras verifikat in under den månad det avser, oavsett verifikatens nummerordning?

Hej,

Jag har påbörjat februari månads bokföring, men inser att jag missat att bokföra några verifikat i januari. Kommer sent bokförda verifikat med i rätt månadsrapport om jag inte skapat en momsrapport eller skattedeklaration än? (Förutsatt att jag angett rätt datum på verifikaten naturligtvis)

 

Jag menar, bortser programmet från nummerföljden på verifikaten, och skiljer ut vad som tillhör vilken månad?

 

 

 

3 SVAR 3
Khedron Wilk
CHAMPION

Ja, verifikat sorteras in i den period (månad) de "tillhör" baserat på det datum verifikation får när den skapas. Verifikationsnumret är, i princip, helt ointressant. Rapporter som och andra former av sammanställningar som till exempel momsdeklaration är periodbsaserade och bygger på sammanställning av alla verifikationer från en given period, oavsett verfikationsnummer.

Tillägg/förtydligande: Med andra ord, så länge du inte har skapat till exempel en momsrapport för en given period så kan utan problem skapa nya verifikat med datum som är en viss månad.

 

Om du månadsvis rapportering av moms så skall momsen för januari var redovisad den 12e mars. Skall man dra det till sin spets det så kan du, så länge du inte skapat momsrapporten för januari, lägga in nya verifikat fram tills dess.

Den enda andra begränsningen av hur långt i efterhand man kan lägga in ett verifikat i en tidigare period (månad) är om man har "låst" den månaden eller ej. Det finns rekommendationer på hur länge man kan hålla en tidigare bokföringsmånad "öppen". 

Tack för tydligt och bra svar!