Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

David Samuelson
UTFORSKARE

Tillgodose tidigare överbetalning på kundfaktura

Hej! En kund betalade 36 kr för mycket på sin förra faktura. Detta belopp bokförde jag separat på "2420 - Förskott från kunder". Nu när kunden har gjort en ny beställning vill jag dra av dessa 36 kr från den nya fakturan. Hur gör jag?

Mvh,

David

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det första jag skulle rekommendera att du gör i eEkonomi är att lägga till en artikel för förskott. Denna artikel kan du sedan välja både när kunden betalar för mycket och när man skall dra av en summa från en kommande faktura. 

När du sedan skapar den nya fakturan som du vill dra av 36 kronor från så skapar du den på följande sätt. Välj dels den artikel som avser nyförsäljningen. Lägg in hela priset som kunden skall betala innan avdraget.
Väljer sedan artikeln förskott. Ange -1 i antal och 36 kr i fältet för A-pris. Minustecknet i antal kommer då göra att den raden blir avdragen/Negativ.

I mitt exempel nedan har jag ett försäljningspris innan moms på 5 000 och ett avdrag på 36 kr totalsumman innan moms blir då 4 964 kr

Hoppas detta illustrerade hur du enklast gör.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Gunilla-57
UTFORSKARE

Bara en liten fråga, hur skall i så fall "artikelkonteringen" se ut i detta fallet?

/Gunilla

Hej

Artikelkonteringen för förskott bör finnas som standard i eEkonomi om jag inte minns helt fel.

Skulle den inte göra det i ditt system så skall den läggas till på följande sätt.

Inställningar > Artikelkontering > Ny artikelkontering.

Ha en fortsatt riktigt fin dag
Joachim

Gunilla-57
UTFORSKARE

Hej igen och Tack 

Detta fanns inte som standard, men nu fick jag till det ändå.

Fick göra en ny artikel

Ha en fortsatt bra dag

Gunilla

David Samuelson
UTFORSKARE

Stort tack Joachim för svar som löste mitt problem och tack Gunilla för att du hjälpte till att förtydliga! ☀️🌸