Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Raknenissen
NY MEDLEM

Upplupen intäkt från konsultarbete i december som faktureras i januari (nästa räkenskapsår)

Hej,

Jag håller på med bokslutet för 2024 och har gjort konsultarbete åt kund där arbetet utförst i december och faktura ännu inte skickats. Den skickas nu i januari (nästa räkenskapsår). Då fakturan kommer ha ett större belopp (25 000 kronor ex moms) vill jag periodisera så intäkten kommer i räkenskapsåret 2024. 

Vanligtvis under året boför jag intäkter på konto 3041 försäljning av tjänst med 25 % moms.

Jag läste då här: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/bokslut-fakturera-kund-for-arbete-utfort-i-decembe...

och gjorde verifikation 31/12 enligt:

Debet 1790 25000

Kredit 3990 25000

När jag plockar ut momsredovisningen för Q4 så kommer då summan 25000 in under ruta 42 Övrig momsfri försäljning m m. Är detta OK?

Vidare när jag gör årsredovisningen nu så hamnar i resultaträkningen denna intäkt som "övriga rörelseintäkter" och inte under nettoomsättningen (raden ovan) där all annan försäljning hamnar. Är det OK?

När jag sen ska skriva nettoomsättningen under Flerårsöversikten ska jag där bara ta med nettoomsättningen från resultaträkningen eller ska jag summera in denna post på 25000 kr (övriga rörelseintäkter)?

Att jag använder konto i 39XX-gruppen leder till lite följder som jag undrar över helt enkelt nu när intäkten inte är en vanlig intäkt. Vad bör jag göra för att få allt korrekt?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Denna intäkten borde inte vara med i momsrapporten alls. 
Momskoden på 3990 borde ha tagits bort. 

Intäkten kommer då med som en nettoointäkt utan moms.

Att det hamnar som en övrig röresleintäkt är helt ok.

jag hade haft det separerat i flerårsöversikten med tanken på att du inte fått dessa pengar än.

Det är inte en vanlig intäkt än eftersom du inte fått pengarna än.

Tänk även på att du skall vända bort konteringen på datum 2025-01-01 

1790 Kredit
3990 Debet utan momskod

Sedan skapar du och hanterar fakturan som vanligt.

/Joachim

Jag har nu gjort korrigeringsverifikation på bokslutsdagen 2024-12-31 där jag tagit bort momskoden så i slutänden är det då samma kontering som innan :

Debet 1790 25000

Kredit 3990 25000 (men nu utan momskod)

Momsrapport för kvartalet var redan bokförd automatiskt och nu efter att jag korrigerat med att ta bort momskoden så är momsrapporten fortsatt med :

summan 25000 in under ruta 42 Övrig momsfri försäljning m m. 

Kan jag ångra momsrapporten under "åtgärder" -> ångra och sen göra en ny eller hur löser man så summan försvinner från rapporten och filen?

Tack på förhand

Hej

Du ångrar momsrapporten och gör sedan om den på nytt. Då skall det beloppet inte längre vara med i momsredovisningen i ruta 42.

/Joachim