Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Egroop
MEDLEM

Utdelning från holdingbolag till aktieägare (privat)

Hej! 

 

Under 2022 erhöll mitt holdingbolag utdelning från mitt dotterbolag (som ägs till 100% av holdingbolaget). 

 

Bokföringsmässigt har detta bokats upp i holdingbolaget på 8012 i kredit och 1930 i debet. 

 

Samma år har det betalats ut aktieutdelning från holdingbolaget till aktieägare privat. Min fråga är nu hur denna transaktion ska bokföras?

 

2022 är andra räkenskapsåret för holdingbolaget och under 2021 skedde inga transaktioner i holdingbolaget. 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

För att holdingbolaget ska kunna betala ut utdelning krävs att det fanns balanserade vinstmedel från det föregående året. Du skriver att holdingbolaget inte hade några transaktioner under 2021. Fanns det då vinster från 2020? 

Bokföringsmässigt debiteras konto 2091 Balanserad vinst och krediteras bankkontot. 

Om det inte fanns balanserade vinstmedel att dela ut blir det ett förbjudet lån.

 

 

Utdelningen som kommer från dotterbolaget är dotterbolagets vinst under 2021, som är skattad och klar och har betalats ut till holdingbolaget under 2022. Menar du då att vinsten ska ligga i holdingbolaget under hela 2022 och sedan betalas ut privat under 2023? Alternativt att gå tillbaka och korrigera holdingbolagets bokföring under 2021 och där boka upp en långfristig fordran från holdingbolaget hos dotterbolaget och således ha med en balanserad vinst in i år 2022?

Egroop
MEDLEM

 .

AnnicaL
CHAMPION

Utdelningen från db till holdingbolaget blir inte vinst i holdingbolaget förrän i 2022 års bokslut och kan därför inte delas ut förrän 2023. Ett alternativ  hade varit att bokföra sk anteciperad utdelning i holdingbolaget i 2021 års bokslut, men det går inte att ändra det bokslutet nu. Således är svaret ja, vinsten ska ligga i MB hela 2022 och delas ut först 2023 till ägaren.