Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utdelning till fastighetsägare i samfällighet - Visma Förening

Hej.

Vår samfällighet (fiske och fastighet) gör årligen utdelning till de mantalssatta jordägarna med 80% av de intäkter som fiskekortsförsäljning och arrenden inbringar. Resten 20% tillfaller samfälligheten som skall tillföras ett konto för framtida fiskevårdande åtgärder. 

De mantalsatta jordägarna är ju medlemmarna i föreningen och det är endast de som får del av utdelningen utifrån de andelstal som de äger.

Vår kassör har bokfört denna utdelning som en kostnad (övriga externa kostnader 5300)

Men...  jag undrar om det är bokfört på rätt sätt? om det ska bokföras som en kostnad?

Vidare... de återstående 20% som stannar i föreningen, hur bokförs de så att man ser var de tar vägen?

Vore tacksam om jag vägleds rätt i denna fundering.

2 SVAR 2
KjellP
CHAMPION

Har ni bokfört avgifterna som intäkter bör ju utbetalningarna bokföras som en kostnad. 5300 som kontogrupp är enligt BAS-kontoplanen energikostnader så jag tycker att konto 6990 vore bättre eftersom det är övriga kostnader.
Ni kan också skapa ett eget konto för ändamålet. BAS-kontoplanen ger mycket frihet att utveckla för eget behov.

De 20 % som ni behåller bör ni göra en avsättning för och kontera som en skuld till framtiden.
Då bör ni göra en bokslutsdisposition på förslagsvis D 8899 och K 2290. Gör ni så kommer ni att ha koll på hur mycket som avsatts genom åren av de medel som finns på bankkontot.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men Tack!...
Är själv novis och amatör på sånt här med bokföring, men sitter som ordf. i samfälligheten så därav min fundering.