Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maria Axelsson
UTFORSKARE

Utomlandsbetalning i SEK som kassa- och bankhändelse

Hej!

Jag ska lägga in en betalning från en kund i Norge som kassa- och bankhändelse. Kunden betalade i svenska kronor, så hur gör jag när jag lägger in händelsen? Ska jag kryssa för utomlandsbetalning och sedan SEK som utländskt belopp...? Skickar med en skärmdump:

Screenshot 2022-12-09 at 21.13.08.png

 

/Maria

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Har du fått en SEKbetalning och fakturan också var i SEK ska du inte kryssa i utlandsbetalning. Det gör du bara om fakturan du ska matcha mot är i annan valuta. 

Maria Axelsson
UTFORSKARE

Det stämmer! Okej, tack så mycket för hjälpen 🙂

Maria Axelsson
UTFORSKARE

En till fråga om samma betalning, det drogs 1,50:- i bankkostnad för betalningen. Ska jag bokföra detta som två olika händelser? Jag försökte att lägga in det såhär men då plussas det ihop istället och summan blir 1001,50 när jag ska matcha:

 

Screenshot 2022-12-09 at 22.05.png

/Maria

Hej!

 

Jag hoppar in i din och AnnicaL's tråd för att du kan få svar. Du skall bokföra detta som två olika händelser om bankavgiften inte drogs i samband med inbetalningen dvs att du borde fått 1 001,50 men istället fick du 1 000 då en bankavgift drogs samtidigt. Därför blir summan 1 001,50 när du skall matcha. Om bankavgiften drogs separat så bokför du detta som ett övrigt uttag som en egen händelse. Här kan du läsa mer om hur detta fungerar. 

Ha det fint!

 

Josefine