Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KE____1
MEDLEM

Vända försäljning tjänst momsfri till fakturerade frakter

Jag ser nu på rörelsens intäkter inför årsbokslutet att jag har -357 kr på konto 3044 försäljn tjänst sv momsfri och förstår att jag har missat något. Det handlar om fraktavgifter så egentligen borde de ligga på konto 3520 fakturerade frakter. Hur får jag till detta så det blir rätt?

8 SVAR 8
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Vad jag förstOm du vill ändra konto så kan du göra det via en manuell kontering, där du bokför beloppet i debet mot 3044 och i kredit mot 3520 för att få nollat konto 3044. När du gjort detta så behöver du uppdatera dina belopp i årsbokslutet igen, så du får de korrekta beloppen. Här kan du läsa mer om hur du hämtar nya bokföringsvärden. 

 

Ha det fint!

Josefine

KE____1
MEDLEM

Jag skrev in sifforna nu som manuell kontering men det verkar som att jag måste skriva beloppet 357 i kredit på konto 3044 för att få 0 på kontosaldot. Om jag satte det på debet ökade kontosaldot till det dubbla och så vill jag inte ha det?! Då sätter jag 357 på konto 3520 i debet i stället antar jag? Och så blev det en summa på moms också som jag ska plocka in i momsrapporten.

Hej igen!

 

Ah, förlåt såg inte att du hade ett minustecken framför konto 357. Ber om ursäkt för detta. Du skall inte ha någon moms på denna verifikationen, så inga momskoder eftersom du redan har hanterat den tidigare. Du skall enbart flytta beloppet från konto 3044 till konto 3520, och inte redovisa någon moms. 

 

Du bör nog kontrollera huvudboken för 3044 och kolla varför du har ett minustecken där, vilket betyder att du bokfört mer på debet sidan än kredit sidan. Kanske det egentligen är en kostnad du bokfört felaktigt mot 3044? I sådana fall så bör du korrigera så att det blir korrekt, både med ingående moms istället för utgående samt ett kostnadskonto. Då använder du alltså inte ett konto som börjar på 3XXX. Om det är en krediterad intäkt så stämmer det, och du kan göra så som du skrev, fast utan momskoder. 

 

Ha det fint!

Josefine

KE____1
MEDLEM

Nu hittade jag felet. Dels en återbetalning jag gjort på 800 kr som bokförts på 3044 i stället för på 3054, så den har jag justerat nu. Då är det 443 kr kvar som handlar om att jag i början av året missat att ta ut moms på porto när jag skickat varor till kund. Kunden har endast betalat själva portokostnaden, som är momsfri för mig, men inte när jag skickar. Då har jag fått lära mig att jag ska lägga på porto. Antingen 6% eller 25% beroende på vilka varor som finns i paketet. Hur korrigerar jag det i efterhand? Jag behöver väl nu i slutet av året betala in den missade momsen till skatteverket också?

Hej igen!

 

Vad bra att du hittade ena felet. Hm förstår inte riktigt hur det gör att du får en diff på 443, men det stämmer att du behöver korrigera i efterhand samt göra om momsrapporten och deklarera den till Skatteverket. Hur du ångrar momsrapporter kan du läsa om här. Efter du ångrat momsrapporterna fram tills perioden det gäller så korrigerar du den verifikationen som är felaktig, och sedan gör du om varje momsrapport igen. När det är klart så får du logga in på Skatteverket och rätta tidigare inlämnad momsdeklarationer, men bara för den som är ändrad. 

 

Om du förklarar hur det är bokfört och hur det borde ha bokförts så kan vi säkert hjälpa dig att ge förslag på hur du kan korrigera det bäst. 

Ha det fint!

 

Josefine

KE____1
MEDLEM

Ok, så jag behöver i så fall göra om momsen för period 1 och 2 för år 2022 (jag har kvartalsmoms). Jag hade -357 på konto 3044 som kom ifrån +800 som var en återbetalning som hamnat fel och sammanlagt -443 som var kom ifrån flera felaktiga porto-missar från min sida där jag glömt lägga på moms för frakten. 1 verifikat från jan-mars och 5 verifikat från april-juni. Finns det ett enklare sätt att göra detta på? Kan jag göra en verifikation där jag flyttar om summorna till de konton de ska vara och en verifikation där jag petar in momsen jag är skyldig. Det rör sig om 80.25 kr har jag räknat ut. Jag har inte redovisat moms för period 4 än, alltså okt-dec, så det är därför jag klurar på om jag kan plussa på den summan nu på det jag ska redovisa? Eller är det att krångla till det ännu mer?

Hej!

 

Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för att höra om det är okej att deklarera den momsen i en senare momsperiod. Det är tyvärr inget vi kan rådgiva kring då det inte finns några tydliga vägledningar kring och blir ett beslut som du får ta själv. 

 

Enligt god redovisningssed så säger man att rättelser skall göras i nästkommande öppna period när det gäller rättelser, men det kan dock betyda att man fortfarande skall rätta i deklarationen men att man dock gör rättelsen rent bokföringsmässigt i en annan. Det är därför svårt att ge dig råd kring om det är okej att göra som du föreslagit, men kolla med Skatteverket om det är okej att deklarera den missade momsen i en senare period då det är en så pass låg summa. 

 

Ha det fint!

Josefine

KE____1
MEDLEM

Tack så väldigt mycket för all hjälp. Jag ringer Skatteverket. 🙂