Var hittar jag ev. outnyttjat underskott från föregående år?
Testar i år på egen hand med eEkonomis dekl./årsred. modul. I den återfinns ovan nämnda rad att ev. fylla i. Nu gick vi med vinst föregående år, men dessförinnan med förlust. Var hittar jag dessa ev. siffror är min fråga? Tacksam för svar :)!
Om du bedriver AB hittar du underskottet på bolagets förtryckta blankett Inkomst deklaration 2, pappersblanketten. Annars hittar du uppgiften via bolagets inloggning hos skatteverket.
Punkten ingår inte direkt i de skattemässiga justeringarna utan ligger under "Övriga uppgifter".
Här fyller du i beloppet för den del av Personalkostnader (p.3.8)som är pensionskostnader. Beloppet bör överensstämma med beloppet som du angett i "Underlag för särskild löneskatt) i Inkomstdeklaration 2 p.1.4
Tack. Jag ser nu att under "Bokförda kostnader som inte ska dras av" 4.4B "Andra ej bokförda kostnader" har jag ett belopp på 16000kr och det blir en pluspost på det skattemässiga resultatet. Är det rätt? Skattar man på ej avdragsgilla kostnader? Är väldigt tacksam för svar :).
Ja Om du följer normal-kontoplanen så hjälper programmet dig att hålla reda på sådana kostnader som bolaget kan betala men som också kostar bolagsskatt, så det är riktigt.
Du har helt rätt, jag skrev fel. Det är under 4.3. Det avser ej avdragsgill sjukförsäkring och ej avdragsgill representation. Tack för hjälpen MVH Helena