Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Robert7
UTFORSKARE

Värdeförändring på konto 1350 - Andelar och värdepapper i andra företag

Fråga: Hur bokför man än positiv värdeförändring på konto 1350?

 

Kontext: Förra året köpte mitt bolag aktier i ett onoterat bolag som jag bokförde på konto 1350. Vid årsskiftet hade värdet på de onoterade aktierna stigit något men jag blir inte riktigt klok på hur man bokför värdeförändringen. Någon som kan hjälpa mig på traven lite?

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Har värdet ökat ska du inte bokföra något. I bokslutet ska det lägsta av anskaffningsvärde och återanskaffningsvärde anges. Det innebär att anskaffningsbeloppet lämnas oförändrat vid en värdeökning, vid en värdeminskning så gör man en nedskrivning.

Har för mig att man i not ska redovisa eventuellt börsvärde på tillgången. Är det onoterade aktier så finns det ingen lista att plocka värdet från på bokslutsdagen.

 

/Carina

Tack. Mer information om noten skulle uppskattas. Visserligen finns det ingen börslista att hämta värdet på men marknadsvärdet uppdateras av bolaget vid varje kvartalsskifte. Något som ligger till grund för vilket värde som skall användas när nya ägare tas in via emissioner.

Hej,

 

Tyvärr har jag inte tid och möjlighet att läsa på om nötterna nu. Hänvisar dig till regelverket avseende K2/K3 och Årsredovisningslagen. Där finns förtydligande om obligatoriska noter och noternas utformning.

 

//Carina

----