Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

DekoStina
MEDLEM

Varför får jag inte använda 1930 istället för 1910?

Hej,

Jag är ny i Visma eEkonomi och ska bokföra mina första leverantörsfakturor som betalda. 

Jag vill använda 1930 som som mitt betalningskonto, men det får jag inte. Istället får jag bara välja mellan 1910 och "Betalat med egna pengar". 

Jag använder kontantmetoden och har ställt in det så i programmet. Ändå är 2440 förvalt när jag öppnar leverantörsfakturan. Och jag får inte ändra det. 

Har jag gjort nåt galet när jag skapade leverantörsfakturan?

Eller är det så att jag måste ha en aktiv bankkoppling för att kunna använda konto 1930? 

Jag har försökt få till en bankkoppling med SEB, men kommer inte i mål. När jag loggar in i deras Business Arena för att ansluta mig är det tomt, inga menyval och jag kan inte komma vidare.

Vad gör jag för fel?

mvh
/stina

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Att du inte kan välja 1930 kontot beror på att det behöver du bokföra på från kassa och bankhändelser. Så du behöver antingen få ordning på bankkopplingen eller om du väljer att kopiera oc klistra in ditt kontoutdrag på sidan kassa och bankhändelser.

När det gäller frågan om bankkoppling så rekommenderar jag att du ringer in till supporten för hjälp med detta. Du når supporten på telefonnummer 0470-70 62 00. Det är helt klart smidigast att ha en aktiv bankkoppling för att jobba med eEkonomi på bästa sätt.

Om du vill kopiera och klistra in ditt kontoutdrag istället så gör du på följande sätt. 
Gå in under kassa och bankhändelser. tryck på pilen intill knappen ny bankhändelse och välj klistra in kontoutdrag.

 

 

Kopiera sedan ditt kontoutdrag inne på internetbanken och klistra in informationen i den tomma rutan.

 

När du väl fått in dina kontohändelser på sidan kassa och bankhändelser så kan du matcha inbetalningarna mot de leverantörsfakturor du lagt in i eEkonomi.

Min rekommendation är att du börjar med att ringa in till supporten så kan de helt säkert hjälpa dig så du får till en aktiv bankkoppling.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim
 

Åh, tusen tack för så tydlig och bra hjälp! Precis vad jag behövde. 
Jag ska prata både med support och bank så snart jag får möjlighet. Men nu kan jag komma vidare med min bokföring. Tack snälla!