Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Verifikation eller leverantörsfaktura - eEkonomi

Vi har precis börjat med bokföringen här och är fullständigt nybörjare. Då vi har lantbruksfastighet så ska alla årets inköp bokföras. Men ett antal fakturor senare upptäcker jag att jag förmodligen gjort fel på allihop. Vad är det för skillnad mellan att lägga in en gammal faktura som manuell verifikation och lägga in den under leverantörsfakturor? Jag registrerar ju ändå betalningen som gjord med egna pengar på båda ställen och kikar man under verifikationer så ser konton och allt likadant ut. Måste jag göra om allt?
1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej

Du behöver inte göra om något.

Skillnaden är framförallt en ordningsfråga. Registrerar du dina leverantörsfakturor i reskontran så får du bättre kontroll vilka som är obetalda, varning om du försöker bokföra/registrera en faktura två gånger, koppling med betalning om du behöver gå tillbaks och kontrollera fakturor osv.

Men som du mycket riktigt påpekar så i slutändan blir kostnadsbokföringen och momskonteringen lika dan oavsett.

Så du behöver inte göra om men som ordningsmänniska rekommenderar jag dig att i fortsättningen använda Vismas Inköpsmodul.

MVH
Rolf