Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Verifikationer som inte matchar bankhändelser - eEkonomi

Hej!

Jag har stökat till det lite med min bokföring och håller nu på att rensa upp och snygga till så allt blir rätt och riktigt.

Jag har då rensat bankhändelser under "Kassa- och bankhändelser" då vissa låg bokförda mot fel konto. Under verifikationer ligger det kvar en massa äldre verifikationer som inte är kopplade till något under Kassa- och bankhändelser, kommer dessa att bokföras eller är det allt under Kassa- och bankhändelser jag ska ta som hugget i sten?

Det står fortfarande att jag har verifikationer på inbetalningar jag tagit bort under Kassa- och bankhändelser. Jag hade tänkt att bokföra dessa mot ett annat konto men är rädd att det ska bli något dubbelt om jag gör nya verifikationer/händelser, kan heller inte korrigera de äldre verifikationerna som inte matchar någon Kassa- och bankhändelse.

Tacksam för svar och hjälp.
1 SVAR 1
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om jag förstår dig rätt så har du verifikationer i programmet under Bokföring - Verifikationer som inte är bokförda via Kassa- och bankhändelser. Dessa verifikationer är bokförda, antagligen via Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Detta är manuella verifikationer och räknas med i din bokföring. 

I ditt fall skulle jag säga att du bör dubbelkolla så att det finns en verifikation för varje affärshändelse. Enklast är att gå till Bokföring - Kontoanalys och söka fram ditt företagskonto för att sedan pricka av mot ditt kontoutdrag på banken. På så vi säkerställer du att varje händelse är bokförd. Skulle du upptäcka att någon händelse saknas får du bokföra den, det gör du enklast via Kassa- och bankhändelser. Skulle du upptäcka att en händelse är bokförd flera gånger får du korrigera en av dessa verifikationer. Behöver du korrigera en manuell verifikation kikar du här. Behöver du ångra en bankhändelse så kikar du istället här

/Moa