Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

julia_wik
MEDLEM

Vid kontroll av momsrapporten hittades avvikelser kopplade till 1 verifikation

Jag får nedan felmeddelande när jag ska skapa min momsrapport.

 

"Vid kontroll av momsrapporten hittades avvikelser kopplade till 1 verifikation. Verifikationen behöver kontrolleras."

2024-05-06_17-51-09.jpg

Orsak: avvikande datum. 

 

2024-05-06_17-51-31.jpg

 

Vad har blivit knasigt och hur löser jag detta? Verifikatet är ju för december 2023. Vet inte varför den kommer med på år 2024?

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

För att kunna svara på vad orsaken är så behöver jag se hur A331 är bokförd dvs vilka konton, momskoder och belopp som är med i själva konteringen.

Så om du återkommer med den informationen så kan jag ge dig ett svar på vad orsaken är.

/Joachim

Hej,

 

Tack för svar, bifogar bild.

 

Kan vara så att jag bokförde denna efter att momsredovisningen för december var inlämnad redan. Vi behövde en kvittokopia från butiken då kvittot var försvunnet, så den bokfördes senare än tänkt.

Gör det något att den hamnar på denna redovisningen istället? Behöver jag korrigera något?

 

2024-05-08_21-01-30.jpg

Hej

Om den är bokförd efter du gjort momsredovisningen så är det orsaken till att du får upp avvikelsen. Momsen i ver A331 är helt enkelt inte med i den.
Så det du behöver göra är att ångra den periodens momsredovisning och sedan göra om den helt. Det innebär även att en ny momsredovisning måste skickas in till skatteverket.

Observera att om du har momsredovisningar efter december 2023 gjorda så måste du ångra dessa först innan du kan ångra perioden där december ingår.

/Joachim

Det går inte att ångra momsredovisningen då perioden är låst. Står att det går emot bokföringslagen att låsa upp. Går det korrigera detta på något annat sätt?

Hej

Då jag förmodar att du har med denna posten i ditt bokslut så kan du låsa upp perioden och göra om momsrapporten. Det kommer inte påverka resultat eller bokslut då du enbart flyttar momsen från 2641 till 2650.

/Joachim

julia_wik
MEDLEM

g har öppnat perioden, skapat ny momsrapport och skickat in ny fil till skatteverket. Nu är det ett problem med att matcha mot momsrapporten eftersom det saknas 50kr. Vilket vi kommer få tillbaka när nya momsrapporten är granskad av skatteverket. Men hur bokför jag detta så länge?

Vi har ju fått en insättning av skatteverket i januari på ursprungliga beloppet på momsredovisningen som jag nu korrigerat. Jag kan ju skapa en ny bokföringshändelse mot de 50 kronorna. Frågan är vilket motkonto jag väljer då?

 

111111.jpg222.jpg

Hej

Du väljer övrig insättning och egen kontering och bokför skillnaden på 50 kr mot konto 2650 redovisningskonto för moms.

/Joachim