Fd medlem
Inte tillämpbar
2016-11-28
10:10
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2016-11-28
10:10
Vilken momskod ska jag använda vid försäljning av vmb-varor? - eekonomi
Har upptäkt att mina försäljningskonton för normal och förenklad vmb 25% och 6% har momskod 0. Ska jag ändra det och i så fall till vad? Kommer redan bokförda poster på dessa konton få den nya momsoden automatiskt?Jenny
Svara
1 SVAR 1

Fd medlem
Inte tillämpbar
2016-11-29
08:34
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2016-11-29
08:34
Hej Nemocollection!
Jag skulle rekommendera att ni bokför in det enligt följande
1910 {Belopp}
3020 -{Belopp} ingen momskod
2611 -({Belopp}-{Inköp})*0,20 momskod i kontoplanen 10
3030 -({Belopp}-{Inköp})*0,80 momskod i kontoplanen 07
3028 ({Belopp}-{Inköp}) ingen momskod
OBS alla kontonummer är bara exempel på konton man kan använda. Det viktiga är att de konton som ni använder har rätt momskoder i kontoplanen så att de hamnar rätt på momsrapporten. Kontrollera gärna med er revisor så att rätt konton används och att beloppen hamnar rätt på resultat- och balansrapporten. Hoppas att ni kan få användning av detta vid er bokföring av VMB-varor.
När det gäller gäller det du redan bokfört så behöver du gå in på de bokförda verifikationerna och justera momskoden så kommer det bli rätt.
Ha en fortsatt fin dag!
Jag skulle rekommendera att ni bokför in det enligt följande
1910 {Belopp}
3020 -{Belopp} ingen momskod
2611 -({Belopp}-{Inköp})*0,20 momskod i kontoplanen 10
3030 -({Belopp}-{Inköp})*0,80 momskod i kontoplanen 07
3028 ({Belopp}-{Inköp}) ingen momskod
OBS alla kontonummer är bara exempel på konton man kan använda. Det viktiga är att de konton som ni använder har rätt momskoder i kontoplanen så att de hamnar rätt på momsrapporten. Kontrollera gärna med er revisor så att rätt konton används och att beloppen hamnar rätt på resultat- och balansrapporten. Hoppas att ni kan få användning av detta vid er bokföring av VMB-varor.
När det gäller gäller det du redan bokfört så behöver du gå in på de bokförda verifikationerna och justera momskoden så kommer det bli rätt.
Ha en fortsatt fin dag!