Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Suzanne Krok
MEDLEM

Vilket konto använder jag för att sälja en bil utan att momsen kommer med på fakturan?

Mitt företag köpte en lastbil utan moms. Jag ska nu sälja bilen, den är enligt SKV momssmittad och ska inte momsredovisas. Vilket konto kan jag använda så att programmet själv inte lägger på momsen?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Även om man inte skall redovisa moms på försäljningen så brukar man normalt sätt redovisa försäljningen i momsruta 42 förutsatt att den tillhör den momspliktiga verksamheten man har, vilket du kan läsa om här

 

Om du har Visma eEkonomi så kan du välja ett 39XX konto för försäljningen med momskod 42. Tänk dock på att om du har det programmet och lagt in tillgången på funktionen anläggningstillgångar så bör du läsa här för hur man hanterar försäljningen då det blir en liten annorlunda hantering.  Om du har Visma Administration så väljer du ett konto inom samma kontogrupp ( 39XX ), men tänk på att du kan behöva skapa ett nytt konto om du inte redan har ett 39XX konto med momskod 42 så det inte blir avvikelser i momsrapporten. 

 

Ha det fint!

Josefine