Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anordvall
MEDLEM

Visma Deklaration skapar minuspost i B15 (lev.skulder)

Hej, 

Som beskrivet. Redovisar en leverantörsskuld i mitt bokslut, och Visma deklaration skapar då en negativ post på deklarationsblanketten (B15) , vilket inte accepteras av Skatteverket. 
Varför gör programmet detta? Och vad blir min lösning på problemet? Kan så klart manuellt ändra det i deklarationen på skatteverkets hemsida. 

Se bilder: 

Skärmbild 2021-03-30 123121.jpgSkärmbild 2021-03-30 123836.jpg

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Detta händer när konto 2440 som avser leverantörsskulder har ett positivt belopp i utgående saldo, det kan tillexempel vara en kreditfaktura eller att man bokfört kontot i debet manuellt.
Nu är det svårt att säga exakt vad denna summa kommer ifrån hos dig och vad du ska göra för att rätta detta eftersom jag inte har tillgång till din bokföring men om du i eEkonomi går till Bokföring - Kontoanalys - söker på konto 2440 så ser du alla transaktioner och kan kanske på så vis se vad som skett samt vad som gör att beloppet är positivt. Eftersom beloppet är positivt så är det ingen "leverantörsskuld" men då det bokförda beloppet finns på konto 2440 - Leverantörsskulder så hamnar beloppet i den rutan på deklarationen. 

Hoppas detta kan hjälpa en bit på vägen! 🙂 
/My