Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma__30
UTFORSKARE

aktiekapital olika i moderbolag och dotterbolag

Hej!

Vårt moderbolag äger samtliga dotterbolag till 100%.

Aktiekapitalen är bokförda till olika belopp.

I moderbolaget är aktiekapitalet 100.000, men i dotterbolaget är det bokat till 200.400.

Enligt registreringsbeviset är det dotterbolaget som har korrekt aktiekapital bokfört. 

Hur justerar jag detta?

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Behöver mer information av dig för att kunna svara på detta.

* Vad skall aktiekapitalet vara i moderbolaget (25 000?)
* Hur är summan på 100 000 bokförd dvs vilka konton har använts i samband med att den eller de verifikationerna har bokförts upp?

/Joachim

Emma__30
UTFORSKARE

Hej!

Följande är bokfört i moderbolaget: 

2010 bokades köpet av bolaget 1330/1930

2012 bokades en slutlikvid 1330/1930

2015 bokades nedskrivning 8270/1330

Totalen på dessa bokningar är 100.000

Följande är bokfört i dotterbolaget: 

2010 aktiekapital 1930/2081

2015 2081/2097

Totalen på dessa bokningar är 200.400

Antar att 200.400 är facit eftersom det är vad aktierna är värda enligt registreringsbeviset. 

Hej

Av de konteringar du bifogat så är inget bokfört som aktiekapital så förstår inte helt vad frågan faktiskt är.

Finns inget bokfört på konto 2081 i moderbolaget

Det som är bokfört i moderbolaget är en tillgång pga att det är därifrån anskaffningen gjorts.

/Joachim

Emma__30
UTFORSKARE

Ah, inser nu att min rubrik är missvisande. Jag menade värdet på aktier - inte aktiekapitalet i båda bolagen. 

Frågan jag har handlar om att moderbolaget har köpt ett dotterbolag för en viss summa och bokat detta som aktier i dotterbolag. 

Borde inte den summan vara densamma om dotterbolaget har bokat som aktiekapital?

Aktiekapitalets storlek i dotterbolaget och det bokförda värdet hos moderbolaget behöver absolut inte överensstämma. Man kan ju dels ha köpt det för ett mycket högre belopp men även för ett mycket lägre. Man kan ju köpa ett dotterbolag med 100 000 kr i aktiekapital menbetala 500 000 kr t.ex. Och dotterbolaget kan ju ha ett aktiekapital på 200 400 kr men ett eget kapital(värde) på 100 000 kr... Det verkar ju även finnas en nedskrivning i moderbolaget som gäller det köpta dotterbolaget.... 

Emma__30
UTFORSKARE

Stort tack!