Hur ska man bokföra alla transaktioner för året som finns på skattekontot?
Det finns mer än bara egna inbetalningar (som alltid beskrivs med D1930, K2012)
t.ex. utbetalningar från Skatteverket, moms, räntor (med både plus och minus), slutlig skatt, avdragen skatt, tillgodoförd skatt och prel. skattereduktion.
Sedan står inte skattekontot på noll när man påbörjar ett nytt år i programmet. Vad gör man med differensen?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Jag tror inte att du ska bokföra alla transaktioner på ditt skattekonto då det innehåller en del privata transaktioner t ex slutlig skatt, avdragen skatt och prel skattereduktion. Intäkts- och kostnadsräntor är meningslöst att bokföra då de är skattefria/ej avdragsgilla och måste återläggas i deklarationen.
Det som ska bokföras är alla transaktioner kring moms och preliminär F-skatt.
Vid varje räkenskapsårs början gör du en ombokning "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton" och flyttar saldot på konto 2012 till konto 2010 Eget kapital.
Vänliga hälsningar
RoffaK AB
Tack! Då har jag bara en följdfråga:
Hur bokför jag "Debiterad preliminärskatt" som enskilt bolag? Kontot 1630 kan jag inte använda längre, det har tagits bort.
Jag debiterar 2012 mot ...?
Hej!
Jag hoppar in i din och Roffakabs tråd för att du skall få svar. Preliminärskatt är egentligen något som är en privat kostnad men om man betalar den via företagskontot så bokför man den. Den bokförs mot 2012, därav att det blir onödigt att bokföra den som beslut då det blir 2012 både debet och kredit. 1630 är mycket riktigt inget man använder i enskild firma eftersom skattekontot inte är en tillgång i företaget.
Ha det fint!
Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.