Hej, jag har enskild firma med årsmoms och måste bokföra återbetalning av moms från skatteverket i efterhand som kom in på mitt privata konto (vilket jag missade). Hur kan jag göra detta? och måste jag göra klart det innan jag skapar momsredovisning för året och bokför denna?
Kan jag boka momsfordran som eget uttag av fjolårets moms på detta sätt:
1650 fordran moms (kredit)
2013 egna uttag (debet)
Ditt förslag till kontering stämmer bra. Du kan göra det nya årets momsredovisning innan du bokför denna omföring, det spelar ingen roll alls i vilken ordning, men eftersom återbetalningen inträffade först är min personliga åsikt att du bokför den först 😉
ok, ska sedan momsrapporten bokföras före bokföring av "årets resultat" och "omb fg års resultat"? spelar det någon roll?
Momsrapporten bokförs före Årets resultat, det är korrekt. Om du inte redan fört om fg års (2020) resultat till kapitalkontot gör du det enklast innan årets resultat bokförs. Och de belopp du för om är de du hade i IB för 2021, dvs UB 2020.
ok, tack!
förresten....ska detta egna uttag av momsen (fjolårets moms) föras över till eget kapital eller inte?
Du bokför ju omföringen detta år (2021), då ingår beloppet i det 2013-saldo du för om i början av 2022.
så då menar du alltså att jag inte ska göra det nu? men om jag då har ett momsuttag från 2020 (återbetalning från 2019) är det då det som ska omföras till eget kapital.? Pengarna kom in på mitt privatkonto direkt och var aldrig inne på mitt företagskonto varken 2021 eller 2020, men det kanske ska tas med ändå?
Hej!
Jag hoppar in i din och @AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Jag tror att det AnnicaL menar är att du nu i 2021 bokför om momsfordran 1650 till konto 2013. Den omföringen man gör från sina 20XX konton till 2010 eget kapital görs inte förrän i början av 2022, i och med att det är då man traditionellt sett gör detta. Så du skall alltså fortfarande göra så som du angav i ditt första meddelande i 2021, men omföring från 2013 kontot till 2010 eget kapital sker inte förrän i 2022.
Hoppas detta gjorde det lite klarare, ha det fint!
/ Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.