Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kennamer
UTFORSKARE

bokföring, internationella betaltjänster: Revolut, wise

Hej Visma Forum!

Jag har en enskild firma och skulle vilja betala en leverantörs faktura genom en annan bank/betaltjänst så som Revolut/Wise.

Den första transaktionen skickar jag pengar från mitt företagskonto till konto hos Revolut/wise och därifrån betalar fakturan. 

Är det möjligt och hur ser den bokföringen ut? Bokförs den första transaktionen som uttag eller kostnad. 

Tack för svar. 

/Kenna

10 SVAR 10
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du behöver bokföra det på följande sätt.

1. Överföringen bokför du mot konto 1970 särskilda bankkonton.

2. Sedan får du via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation 

1970 Kredit 
Kostnads konto och ev moms i Debet

/Joachim

Hej Joachim,

Tack för ett snabbt svar. Om det är så att leverans fakturan kommer utanför EU (Kina). Innebär det att jag även bokför omvänd skatte skyldighet?

/Kenna

Hej

Normalt sett inte vid själva inköpet utan det bokförs helt utan moms. Den omvända skattskyldigheten/Importmomsen skall bokföras senare när underlaget från fraktbolaget eller tullverket kommer.

/Joachim

elinawis
MEDLEM

Hej!

Jag har ett liknande problem, vi använder ett brittiskt betalningsbolag som heter WorldFirst, ungefär som Revolut eller Wise. När SEK apprecierats valde vi att överföra t.ex. 10k kr till vårt valutakonto (CNY) vi har hos WorldFirst, vilket motsvarar 7462 CNY, för att kunna betala framtida fakturor i lokal valuta. Säg att vi fick en faktura på 3757 CNY och betalade detta genom WorldFirst plus en service fee på 30 CNY. Hur ska man bokföra dessa händelser? Behöver man lägga till ett valutakonto i Visma först? (om det räknas som valutakonto?) Jag skulle väldigt uppskatta någon som kan ge lite tips och råd.

Tack på förhand för all hjälp!

Förresten, vi är ett AB

Hej

Det skall hanteras på samma sätt som svaret jag gav trådskaparen. Vill ni använda ett annat konto än 1970 för Worldfirst så går det bra och då behöver ni skapa ett nytt konto i kontoplanen.

1971
Worldfirst
Ingen momskod.

1. överföringen bokförs på följande sätt

1930 Bank Kredit 10 000
1971 Worldfirst 10 000

2. När det sedan dras pengar från Worldfirst så måste ni räkna om detta till vad det blir i SEK. Detta för att all bokföring alltid skall göras i SEK.

Svårt att svara på exakt hur det skall bokföras utan att veta dels vad fakturan avser för vara eller tjänst samt till vilket land betalningen har gått.
Behöver ni hjälp med en exakt kontering är ni välkomna att återkomma med dels vad inköpet avser samt vad de olika beloppen var i SEK enligt inköpsdagens valutakurs.

/Joachim

Hej Joachim, tack för ditt svar!

Jag vill gärna förtydliga vårt fall lite så det blir enklare att förstå hur vi bör kontera.

Vi gjorde följande:

• 2025-04-14: Vi överförde 10 000 SEK från vårt bankkonto till vårt SEK-valutakonto hos WorldFirst.

• Samma dag växlade vi dessa 10 000 SEK till CNH (kinesisk yuan) och fick då 7462,4 CNH i vårt CNH-valutakonto, baserat på växelkursen 0,74624 SEK/CNH.

• Sedan använde vi direkt vårt CNH-konto hos WorldFirst för att betala en faktura på 3757,5 CNH, samt en serviceavgift på 30,06 CNH. Ingen ytterligare växling skedde vid själva betalningen. (Jag kollade upp att CNH/SEK-växelkursen vid denna tidpunkt var 1,32255 enligt WorldFirst.)

• Fakturan gäller varor och betalningen gick till Kina.

Stort tack för din hjälp!

Hej

1. Överföringen bokförs fortfarande på samma sätt

1930 Kredit 10 000
1971 Debet 10 000

2. Fakturan bokför ni sedan på detta sätt.

Joachim

Hej! Joachim,

Tack för svaret! Behöver man inte bokföra själva välxing från SEK till CNH? ( alltså punkt 2 som jag nämnde tidigare). 

Och en till fråga: Är vi bara momspliktiga för serviceavgiften till WorldFirst och inte för själva varuinköpet? Jag såg att konto 4500 heter "Övriga momspliktiga inköp", så blev lite osäker.

Hej

Då överföring och växling skett samma dag så blir det inte någon valutakursvinst/förlust då den behöver du inte bokföra.

Det är ett momspliktigt inköp men man redovisar ingen moms direkt vid inköpet av varor från länder utanför Eu. Den momsen redovisar men senare när man får underlaget på förtullningen av detta från antingen tullverket eller fraktbolaget.

Rekommenderar att ni skaffar er en inloggning/konto till tullverket om ni skall göra mycket handel med utlandet.

/Joachim