Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Skogshöjden
UTFORSKARE

hur bokföra intern överföring mellan flera aktiva bankkonton men bara 1 företagskonto i Evisma?

Hej, vi är en samfällighet och har i banken ett företagskonto samt några sparkonton där vi avsätter medel för div. reparationer. I Evisma har vi aktiverat bara 1 företagskonto för kund-och lev.fakturor och utlägg. Nu gjorde vi en satsning på elladdstolpar som föranledde intern flytt av medel från sparkonto till företagskonto i banken. Nu när det transaktion landar i Evisma tvekar jag hur ska jag bokföra den? jag vill inte blåsa upp intäkter och jag kan inte välja överföring mellan egna konton, för vihar bara 1 kopplat konto i Evisma. Tacksam för tips!

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Du använder Egen kontering och väljer det rätta kontot.

Skogshöjden
UTFORSKARE

Hej, tack, jag förstår inte svaret dock. Jag har bara ett aktivt konto i Evisma - företagskonto som är kopplad till 1910, ingen kassakonto eller sparkonto. Men hos banken har jag både företagskonto och passiva sparkonton, som jag flyttade medel ifrån. så jag vet inte hur jag ska bokföra bankens flytt mellan konton i evisma, där jag som nämnt ovan - har bara 1 aktivt företagskonto. Jag vet inte om jag lyckas förklara bra mitt problem.

AnnicaL
CHAMPION

Aha, då förstår jag. För varje konto du har i banken ska du lägga upp ett eget bokföringskonto. 

1910 är kassakonto så det bör du inte använda för ett bankkonto, välj i stället att använda 1930 för företagskontot. 

1940 brukar ofta användas för Sparkonton.

Skogshöjden
UTFORSKARE

Toppen, tack! det är 1930 jag har. Jag öppnade nu 2 nya företagskonton, ena med 1940 och andra med 1970, för de behöver ju vara unika. Nu återstår att jag bokför manuellt transaktioner från dessa konton som inte läses över från banken, det tänker jag att jag gör i skapa ny verifikation, trots varningstexten om att göra det i kassa händelser, för där verkar inte gå att göra en manuell. Rätt? Stort tack! mvh, Mariana

AnnicaL
CHAMPION

Jodå, du kan göra detta via Bankhändelser, då väljer du först rätt konto, sedan Registrera bankhändelse uppe till höger och skriver in datum och belopp (uttag med -tecken).

Men om du gör överföringar mellan dina egna konton funkar det att bara ange på det ena kontot, annars blir det ju dubbelt om du lägger in på båda. Om du t ex gör överföring där 1930 är det ena kontot använder du det och väljer alternativet Överföring mellan egna konton och väljer sedan det andra. Eller också gör du Egen kontering och skriver in det andra kontot - det finns många vägar att få samma resultat.