Hej! Jag undrar över när jag ska använda kontot 4000 eller 5460. Jag köper in jord som jag både använder i produktion av plantor och odling som jag sedan säljer vidare i " annan form än jord". Då använder jag konto 5460. Men ibland använder jag jorden till ex att plantera ett träd åt en kund. Då tar jag ju betalt för x mängd jord. Kan jag ta betalt för en vara som är inköpt som förbrukningsmaterial 5460 eller måste alla varor jag debiterar kunder för vara inköpta och bokförda på 4000. / kan ju både ingå i produktion och vidareförsäljning. Tack!
Hej
Det spelar i sig inte så stor roll vilket av kontona du använder. Pesonligen hade jag nog valt att lägga just inköpen av jord på konto 4000 eftersom du köper in det och har det på lager och sedan använder det till olika saker i verksamheten. Detta för att ett varulager skall bokföras upp om man har saker på lager som överstiger ett värde på 5 000 kr när året är slut och då skall konto 4990 krediteras i samband med att det bokföras upp.
/Joachim
Ok, tack! Hur funkar det egentligen med vidareförsäljning rent generellt, måste en vara som jag fakturerar en kund finnas inlagd och bokförd för att det inte ska bli "minus en vara som inte finns" ? Att allt jag köper in inte blir sålt är en sak men blir det i fel i bokföringen om jag fakturerar en kund ex en säck jord om den inte finns med i systemet som en inköpt vara på rätt konto för vidareförsäljning? Kommer systemet säga till att " det finns ingen sån vara att sälja". Svårt att förklara...
Om du under ett år köper in en mängd jord som då säljs till vissa delar så skall du vid bokslutet boka upp ett lagervärde avseende värdet på den jord som ej är såld.
Om du använder lagersystem så måste du hela tiden boka inköpen i lager och sedan boka bort eventuell såld jord. Hur du bokar det beror även lite på vilket system du använder.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.