Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anders Olsson
MEDLEM

Behålla lunchförmån under föräldraledighet

Hej!

Har en anställd som efter ök med arbetsgivaren skall få behålla sin lunchförmån under sin föräldraledighet (6 mån).

Hur gör man med detta då han inte har någon inkomst från företaget denna tiden?

8 SVAR 8
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Anders Olsson 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Du kan betala ut förmån på ett lönebesked utan att samtidigt betala ut lön. Då kommer ingen skatt att dras, utan bara arbetsgivaravgift. Skatten regleras sedan i den anställdes deklaration.

 

Ha en fin eftermiddag

/Tinna

Ok då gör jag en vanlig lönekörning med tar bort allt utom de 2 raderna som avser löneförmånen.

Hej @Anders Olsson 

 

Precis, du låter förmånen ligga kvar på lönebeskedet samt själva registreringen av föräldraledighet så ska det bli korrekt. Då kommer, som sagt ingen skatt att dras utan endast arbetsgivaravgifter och skatten regleras på den anställdas deklaration. 

 

Bra jobbat!

/Tinna

Ok!

En dum fråga är det art 3305 (föräldraledighet) man an vänder typ varje månad då?

Hej igen!

 

Det absolut smartaste är om du går in i kalendariet och registrerar hela föräldraledigheten på en och samma gång med snabbvalet Övrig frånvaro och kryssar i Föräldraledighet. Då skapar programmet lönerader med korrekta lönearter automatiskt på varje lönebesked. 

 

Hoppas du får det att fungera nu - hör av dig annars så hjälps vi åt.

/Tinna

 

 

Ok!

Om jag fattar det rätt så tar jag bort alla rader utom lunchförmånen, sen lägger jag till föräldraledigheten som du beskrev ovan.

Ursäkta en nybörjare.

Bra att du frågar @Anders Olsson Du behöver ha kvar månadslönen, föräldraledighetsavdrag och förmånslöneart. 

 

Ha det fint och bara hör av dig om du vill ha mer hjälp. 

/Tinna

Stort tack!